Ost och offentligt går bra, enligt Krav

Foto : Adam Klingeteg/KRAV
Trots ett år med minskad ekoförsäljning hittar Krav två ljusglimtar – ökad försäljning av Krav-märkt ost och inköpen i offentlig sektor.

Totalt sett minskade försäljningsvärdet av Krav-märkta livsmedel i dagligvaruhandeln med 4 procent under 2022, medan nedgången i såld volym var 13 procent, något som förklaras av hög inflation med stigande priser, skriver Krav i Ekobarometern.

– Även om vi har ett tufft år bakom oss med skenande inflation och höga matpriser, så finns det ljusglimtar när det gäller Krav-märkta livsmedel. Försäljningen i matbutiker har sjunkit, men vissa produkter som ost och kyckling har gått bra, säger Kravs vd Emma Rung.

Offentliga ekoinköp till skolor, äldreomsorg och sjukhus har också gått bra, även om andelen minskade något under 2022 till 37,5 procent. 
Sverige är fortfarande bäst i världen på ekologiska inköp till offentlig sektor och de offentliga ekoinköpen är en viktig bas för den ekologiska produktionen i Sverige, meddelar Krav.

Antalet Krav-anslutna lantbrukare minskade under 2022, samtidigt som den Krav-märkta arealen för oljeväxter ökade, liksom antalet Krav-uppfödda grisar, värphöns och lamm.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil