Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om matförpackningar i plast. Det handlar om ett flerårigt projekt.

Lidls satsning sker under namnet Lidl future initiatives och i det delar man upp pengar till olika framåtsyftande satsningar.
I Karlstad är det forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, som får drygt 3,8 miljoner kr för ett nytt forskningsprojekt kring transformativ förpackningsdesign.

Syftet med projektet är att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om livsmedelsförpackningar i plast.
– Vi vill bidra till att råda bot på den förvirrade debatten om plastförpackningar genom att utveckla ny kunskap och skapa en guide för hur man kan välja förpackning som har mindre påverkan på miljön totalt, säger Helén Williams, docent i miljö- och energisystem och projektledare för det nya projektet.

– Vi behöver medvetandegöra förpackningens funktioner och förstå hur dessa bidrar till att minska matsvinnet – ett minskat matsvinn är nödvändigt för att vi ska klara utmaningar med minskad klimatpåverkan från livsmedelssektorn, tillägger hon på kau.se.
Det nu aktuella projektet ska pågå under tre år.

 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil