Sillskifte i butik från NVG till Nordsjön

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

När Carmona GG330 lägger till i Ellös hamn en tidig augustimorgon är lasten full av det som många svenskar ser som själva hjärtat i högtidsmaten sill. Men den här gången handlar det inte om vilken sill som helst. Ombord finns årets första fångst av MSC-certifierad Nordsjösill en råvara som just nu får en allt viktigare roll i butikernas sortiment.

I generationer har den norska vårlekande sillen, NVG-sillen, varit standard i allt från inläggningar till midsommarbordet. Men bestånden har minskat, certifieringen dragits tillbaka och WWF har rödlistat arten. Resultatet? Ett snabbt skifte som redan syns i handeln.

– Vi märker en mycket stark efterfrågan på MSC-certifierad sill, särskilt svenskproducerad, säger Anna Andreasson, försäljningschef på Sweden Pelagic. Hon konstaterar att kunder i både Sverige och exportmarknader nu aktivt frågar efter hållbara alternativ.

För butikerna innebär utvecklingen att sortimentet förändras. Under året har ett trettiotal nya MSC-certifierade sillprodukter registrerats, vilket gör att hyllorna kommer se annorlunda ut framöver.

Carl Dahlman, Sverigechef för MSC.

För konsumenten är MSC-märket en enkel vägledning för butiken är det en möjlighet att visa ansvar och samtidigt stärka försäljningen i en kategori som toppar vid högtider.

 Du som arbetar i butik eller med inköp blir frågan hur du bäst kan förklara förändringen för dina kunder. Varför har en välkänd sill försvunnit? Och vad är det som gör Nordsjösillen till ett bättre val? Här har du chansen att möta en allt mer medveten kund och samtidigt skapa mervärde i hyllan.

Tre konkreta tips till dig i butik:

  • Lyft fram märkningen – skylta tydligt med MSC:s blå logotyp.
  • Berätta historien – gör det enkelt för dina kunder att förstå skillnaden mellan NVG och Nordsjösill.
  • Bredda sortimentet – ta in de nya produkter som lanseras under året och möt efterfrågan.

På 1970-talet infördes ett flerårigt stopp på NVG-sill efter att bestånden kollapsat. Det tog decennier innan arten återhämtade sig. Den här gången finns en större medvetenhet både i branschen och bland konsumenterna.

Och kanske är det just här handeln har sin viktigaste roll: att visa vägen för en hållbar konsumtion, samtidigt som kunderna kan fortsätta njuta av klassisk sill på bordet med gott samvete.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.