”Konkursvågen som väntades uteblev”

”Konkursvågen som väntades uteblev”
Foto: UC
Den förväntade konkursvågen i pandemins spår uteblev, konstaterar UC när man summerar hela 2020 där konkursnivåerna är på exakt samma nivå som 2019.

Den förväntade konkursvågen i pandemins spår uteblev, konstaterar UC när man summerar hela 2020 där konkursnivåerna är på exakt samma nivå som 2019.

Färsk statistik visar att konkursnivåerna för hela 2020 är på exakt samma nivå som i fjol, trots pandemins intåg över Sverige och världen, konstaterar UC i sin summering av helåret.
– Flera branscher som under året har haft det tufft lider dock fortsatt av pandemins effekter på svensk företagsamhet, tillägger man.

Antal konkurser total sett under 2020 har varken ökat eller minskat jämfört med i fjol, och den procentuella förändringen landar därför på 0 procent.
Konkurserna för december månad, jämfört med december i fjol, ökar dock med 16 procent, enligt företaget.

– De stora förlorarna är hotell- och restaurang, kultursektorn och detaljhandel med kläder. Under 2020 var hotell- och restaurangbranschen den mest konkursutsatta branschen med en ökning på 35%. Med de nya restriktionerna med alkoholserveringsförbud efter klockan åtta kommer vi att se allt fler tillbommade restauranger och jag tror att konkurserna kommer att öka dramatiskt under 2021, säger UC:s Richard Damberg.

Läs mer i Butikstrender 1/2021 om pandemin och konkurserna 2020

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil