Skänker en miljon till välgörenhet

Foto Pressbild

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Kavli fortsätter sin tradition att ge tillbaka till samhället genom att skänka hela sitt överskott till välgörande ändamål. I år har medarbetarna fått en extra viktig roll i denna process, då de har haft möjlighet att själva välja vart en miljon kronor av överskottet ska gå. Efter en omröstning bland medarbetarna föll valet på tre organisationer som gör stor skillnad: Aja Baja Cancer, Clownronden och Drivkraft.

Kavli är känt för att inte bara leverera smakrika produkter till sina kunder, utan också för sitt långsiktiga engagemang för samhället. Sedan 1962 har företaget delat ut över en miljard kronor till organisationer och initiativ som främjar goda ändamål. Det unika med Kavli är att hela företagets överskott går till välgörenhet, och medarbetarna får årligen vara med och bestämma vart en del av dessa pengar ska gå genom en process som kallas ”medarbetarpengen”. Detta år röstade de fram tre organisationer som ligger dem varmt om hjärtat.

Flest röster fick Aja Baja Cancer, en organisation som stöttar familjer med barn som behandlas för cancer. Organisationen arbetar för att underlätta vardagen för dessa familjer genom att bland annat erbjuda presentkort, vilket ger dem möjlighet att själva välja hur de vill använda pengarna.

Foto Pressbild

– När ett barn drabbas av cancer påverkas hela familjen, inklusive syskon och föräldrar. Tack vare Kavlis stöd kan vi hjälpa fler familjer genom svåra tider, säger Ellinor Stattin, grundare och verksamhetsledare för Aja Baja Cancer.

På andra plats med lika många röster hamnade Clownronden och Drivkraft, som båda fick 24,75% av medarbetarnas röster. Clownronden, som skickar sjukhusclowner för att sprida glädje till sjuka barn på sjukhus i Skåne, kommer att använda pengarna för att kunna besöka ännu fler barn och ge dem en välbehövlig paus från sjukdomens allvar.

– Humor och fantasi kan ge en stor positiv effekt på barn som ligger på sjukhus. Det betyder mycket för oss att Kavlis medarbetare har nominerat oss, och vi ser fram emot att kunna besöka fler barn, säger Gerda Boström, kommunikatör på Clownronden.

Drivkraft, som erbjuder läxhjälp och mentorskap till elever och deras föräldrar i Malmö, delar samma summa med Clownronden. Den ideella föreningen arbetar för att stärka barn och unga genom utbildning och stöd, vilket har visat sig vara ovärderligt för många familjer.

Sammanlagt röstade Kavlis medarbetare fram en utdelning på 505 000 kronor till Aja Baja Cancer, och 247 500 kronor vardera till Clownronden och Drivkraft.

Medarbetarnas engagemang och Kavlis generösa utdelningsmodell visar att det går att kombinera framgångsrik affärsverksamhet med att göra gott för samhället.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.