Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Ska minska matsvinnet

Anna-Karin Karlsson, Hållbarhetsdirektör Norrmejerier. | Foto av Johan Gunséus
Under hösten inför Norrmejerier en ny märkning på flera av sina produkter. Genom att komplettera bäst före-stämpeln med texten ”ofta bra efter”.

– En tredjedel av all mat som produceras i Sverige kastas och det är ett oerhört slöseri. Matsvinn kan enkelt undvikas om fler luktar och smakar på maten innan den slängs, då många livsmedel håller långt efter bäst före-datum, säger Anna-Karin Karlsson, hållbarhetsdirektör på Norrmejerier. 

Texten ”ofta bra efter” införs successivt med målet att merparten av Norrmejeriers mjölk, yoghurt, fil, grädde och ost ska vara märkta vid årsskiftet. Även Fjällfil, Fjällyoghurt och Verum-serien, som finns i hela landet, får den nya märkningen på sina förpackningar under hösten. 

Märkningen är en frivillig komplettering till bäst före-märkningen och har godkänts av Livsmedelsverket. Den kommer att stå i anslutning till bäst före-texten, som en påminnelse om att det angivna datumet inte är detsamma som ett utgångsdatum. 

– Det är inte bara vad vi äter som avgör hur vi, djuren och planeten mår, utan också vad vi inte äter. Matsvinnet är en viktig nöt för oss att knäcka tillsammans med både konsumenter och andra aktörer i branschen, varav några redan har infört den här märkningen, säger Anna-Karin Karlsson. 

”Ofta bra efter”-märkningen är en del i Norrmejeriers arbete för minskat matsvinn, där FN:s hållbarhetsmål om halverat globalt matsvinn till 2030 är ledstjärnan. Märkningen införs successivt för att redan framtaget förpackningsmaterial inte ska behöva kasseras.

I våras ställde sig Norrmejerier bakom en nationell överenskommelse mellan aktörer i livsmedelsbranschen om ett gemensamt krafttag mot matsvinnet.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.