STAYWell, nytt skönhetsmärke från Sydkorea

Foto Pressbild
STAYWell, ett framväxande skönhetsmärke från Sydkorea, har framgångsrikt etablerat sig i dagligvaruhandeln med hållbara produkter, prisvärda alternativ och en stark K-Beauty-influens.

STAYWell, nytt skönhetsmärke från Sydkorea växer i dagligvaruhandeln, nu finns de hos även hos COOP!

”Vi är så stolta över att kunna ta fram en fotmask som blivit en av våra bästsäljande produkter under 2022” säger VD;n Linn Weilar.

Vecka 11 lanserade vi våra ansiktsmasker på COOP vilket gör att vi nu finns på alla dagligvarukedjor i Sverige. Vi är väldigt glada över att Coop väljer att ta in dessa produkter som både är både veganska och komposterbara vilket följer COOP´s linje gällande klimat och hållbarhetsfokus. STAYWell som är vårt eget koreanska hudvårdsmärke, som lanserades 2021, säljs idag redan i 18 länder i Europa. Sortimentet består idag av fyra hudvårdslinjer, ansiktsmasker, hand och fotmasker.

Sydkorea har tagit världen med storm genom sin teknologi inom hudvårdsbranschen. Det som ofta kallas K-Beauty har gått från att vara en stor trend till ett begrepp som är satt på marknaden. Nordic Cosmetics & Healthcare är distributör för över 25 koreanska och japanska varumärken i Norden och arbetar för att få koreanska märken att växa i Sverige. ”För oss har det alltid varit självklart att fokusera på just Sydkorea då de ligger i framkant var det gäller innovation, ingredienser och pris. Extra roligt är att vi arbetar med märken så som It´S Skin, Purederm och Holika-Holika som är märken som passar väldigt väl inom dagligvaruhandeln säger Linn Weilar.

För STAYWell arbetar vi hårt med att ta fram produkter som ger ett litet klimatavtryck och samtidigt innehåller rena och aktiva ingredienser. Den koreanska teknologin är central och även våra nära samarbeten med fabrikerna är viktiga för att ta fram produkter som passar den skandinaviska huden. Det ska vara lätt för kunden att förstå vad de köper och produkterna ska hålla en bra prisnivå så att de tilltalar en bred målgrupp. Sydkorea är kända för sitt fokus på föryngring av huden vilket passar den skandinaviska målgruppen också. Ansikte är i fokus men även vård för händer och fötter är något som växt sig starkare under pandemin när man fixade ett härligt hemmaspa i stället för att gå på salong. Vi har bland annat tagit fram en exfolierande fotmask som har marknadens bästa pris och snabbt blivit en av våra mest sålda produkter, vilket vi är väldigt stolta över fortsätter Linn.

Sheet maskerna har fått ta plats i butikshyllorna och vi ser även en ökad förfrågan att addera fler produkter så som spot patches och nose patches dvs punktmarkeranade hudvård. Har man ett acneutbrott så vill man kunna behandla just det utbrottet. Kunden är idag väldigt påläst om produkter och ingredienser och vi ser även hur sociala medier så som instagram och Tiktok är en viktig del av vår marknadsföring för att informera och marknadsföra våra produkter. Dessa kanaler i kombination med våra framträdande produkter, såsom djurmask och sheetmasker som bubblar, gifter sig väl ihop. Att våra masker finns tillgängliga i alla dagligvarukedjor är en otrolig milstolpe för oss.

Sydkorea är känt för sina sheetmasker samt leker gärna med designen på förpackningarna. En av våra storsäljande produkter inom dagligvaruhandeln är en aloe vera gel som är formad som ett aloevera löv. Den drar ögonen till sig i hyllan och produkten i sig kan användas till både ansiktet, kroppen samt håret.

Priset är ett viktigt element fortsätter Linn. STAYWell har ett pris som ligger under ett generellt pris på hudvård. Sheetmakser kostar ca 29 SEK ut mot kund, en dagkräm runt 189 SEK och en fotmask runt 39 SEK. Alla skall ha råd med bra hudvård tycker vi.

Kort fakta om K-Beauty
K-beauty-trenden kom till Sverige och Europa för ca 5-6 år sedan. Det började med ansiktsmasker dvs sheet masks som spreds i sociala kanaler som gjorde att intresset växte. Det i kombination med rena och speciella ingredienser (läs snigelsekret), snygga förpackningar och en låg prispunkt gjorde att det exploderade som en trend världen över. Idag har det blivit en etablerad marknad som ökar år för år, Sydkorea som land är idag världens tredje största exportland för skönhetsvård.

Kort fakta om Nordic Cosmetics & Healthcare AB

Nordic Cosmetics startades av Linn Weilar och hennes företagspartner Madis Vahtre med fokus att bli störst i Europa på just K-beauty. Med över 25 märken i portföljen har de växt på kort tid och säljer idag till 18 länder. Det som började med en onlineshop och lager på Linns vind i huset i Nacka har sedan växt sig till en fotbollsplan stort lager i Tartu i Estland. Det är många definierande ögonblick som är häftiga att se tillbaka på berättar Linn. När vi kunde packa ner lagret från huset i Nacka är ett, att kunna anställa den första personen, signa det första avtalet med ICA och Axfood och kunna se hur intresset succesivt ökat. Att känna att det vi brinner på verkligen ger utväxling i form av nöjda kunder är absolut det roligaste av allt. Att vi nu kan ta med oss den kunskap vi skaffat oss in i det nya märket STAYWell är spännande och en så länge har vår tes stämt, ett koreanskt L’Oréal är vad som behövs på marknaden och det är det som STAYWell är” säger Linn.

 

Nyheter på Coop 

BNR 67700 vegan sheet mask ALOE
BNR 67705 vegan sheet mask AVOCADO
BNR 67720 vegan sheet mask BLUEBERRY
BNR 67723 vegan sheet mask POMEGRANTE
BNR 67745 bubble mask VULCANIC
BNR 67750 bubble mask PEACH
BNR 67753 animal sheet mask PANDA
BNR 67759 animal sheetmask TIGER
BNR 69796 Peeling footmask
BNR 69832 hydrating handmask

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil