Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Smaken och priset viktigast

Smaken är, inte oväntat, viktigast när de svarande i en ny undersökning köper choklad. Näst viktigast är priset, konstaterar Tony´s Chocolonely som  konstaterar att rättvisa hamnar långt ned.

Svenskarna köper mer godis, choklad och sötsaker än vi gjort tidigare. 2018 lade medelsvensken 44 kr i veckan på choklad och godis och det är 2 kr upp jämfört med året innan, enligt SCB.

Nu påpekar tillverkaren Tony´s Chocolonely efter en undersökning gjord av Yougov att för de 1 004 svarande är smaken viktigast och priset näst viktigast när de köper en chokladkaka – 75 procent flaggar för smaken, 45 procent av de svarande tillägger priset.

– Vi tror att människor hade varit villiga att betala ett högre pris om de visste hur kakaoproduktionen gick till. Speciellt om det i sin tur leder till att kakaobonden får en rättvis lön. Det är därför vi vill öka medvetenheten kring problematiken i chokladindustrin, säger Henk Jan Beltman hos chokladtillverkaren.

De viktigaste faktorerna när svenskar köper choklad enligt undersökningen
Smaken 75 %
Priset 45 %
Kvaliteten på ingredienserna 31 %
Varumärket 28 %
Certifiering (Fairtrade, Rainforest Alliance m.fl.) 21 %

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

KRAV rekryterar pressansvarig

KRAV har rekryterat Carina Johansson som pressansvarig kommunikatör, med särskilt fokus på pressarbete och opinionsbildning. Hon kommer närmast från forskningsinstitutet

Rekordlåg nivå av campylobacter

Färska siffror visar en rekordlåg nivå av campuylobakter i svenska kycklingflockar, enligt Svensk fågel. Det uträknade medeltalet för 2019 års

Var fjärde ny vara vegansk

Försäljningen av köttfritt i Storbritannien fortsätter att öka kraftigt. 23 procent av alla nya brittiska livsmedelsprodukter 2019 var veganska och

Åhléns digitaliserar kvitton

Först Ica och Jula. Nu Åhléns. Det handlar om digitala kvitton och avtal med Kivra. Under våren lanseras samarbetet som

Ica stänger Göteborgs-butik

I slutet av februari stänger Ica Supermarket i Rosenlund i Göteborg för gott. Butiken öppnade så sent som 2013 men

Sälj Ica och Axfood

Har du aktier i Axfood eller i Ica-gruppen? Sälj dem i så fall. Rådet kommer från Nordea som under tisdagen

City Gross storsatsar på hälsa

Hälsa, träning, fitness, livsstil. Dagligvaruhandeln fortsätter bredda sig. Nu lanserar City Gross sin storsatsning inom hälsa, en storsatsning som man

Endast fem klarar ekomålet

Målet är 60 procent men snittet är 38 procent. Det handlar om den offentliga sektorn och livsmedelsinköp. Endast 5 av

Lidl bäst i blindtest

Godast ketchup? Det kan man diskutera tills solen går ned och möjligen fortsätta med tills den går upp igen. Tillfällig

Prisvärt viktigare än billigt

De tar besluten på plats i butiken eller via någon app. Prisvärt är ett viktigare ledord än billigt. Svenskt betyder

Tillfällig vd-lösning i Clearon

Pontus Ellefsson lämnar vd-jobbet i Clearon av hälsoskäl och övergår till ett annat jobb i bolaget. Lars Påhlson, styrelseledamot i

Välkomnar marknadsdom

Franskägda Skånemejerier välkomnar Patent- och marknadsdomstolens beslut kring ostmärkena Präst, Herrgård och Grevé om vilka företaget varit i strid med

Framtidstron lägre i handeln

Framtidstron sjunker. Det gäller både i butiker och e-handeln. Det handlar framförallt om att man ser en lågkonjunktur och pessimistiska

Låter papper ersätta plast

Papper ersätter plast i Arlas nya ostförpackningar. Såväl Herrgård som Präst får ny förpackning där överdelen av plast ersätts av

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch