Smaken och priset viktigast

Smaken är, inte oväntat, viktigast när de svarande i en ny undersökning köper choklad. Näst viktigast är priset, konstaterar Tony´s Chocolonely som  konstaterar att rättvisa hamnar långt ned.

Svenskarna köper mer godis, choklad och sötsaker än vi gjort tidigare. 2018 lade medelsvensken 44 kr i veckan på choklad och godis och det är 2 kr upp jämfört med året innan, enligt SCB.

Nu påpekar tillverkaren Tony´s Chocolonely efter en undersökning gjord av Yougov att för de 1 004 svarande är smaken viktigast och priset näst viktigast när de köper en chokladkaka – 75 procent flaggar för smaken, 45 procent av de svarande tillägger priset.

– Vi tror att människor hade varit villiga att betala ett högre pris om de visste hur kakaoproduktionen gick till. Speciellt om det i sin tur leder till att kakaobonden får en rättvis lön. Det är därför vi vill öka medvetenheten kring problematiken i chokladindustrin, säger Henk Jan Beltman hos chokladtillverkaren.

De viktigaste faktorerna när svenskar köper choklad enligt undersökningen
Smaken 75 %
Priset 45 %
Kvaliteten på ingredienserna 31 %
Varumärket 28 %
Certifiering (Fairtrade, Rainforest Alliance m.fl.) 21 %

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil