Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Smaken och priset viktigast

Smaken är, inte oväntat, viktigast när de svarande i en ny undersökning köper choklad. Näst viktigast är priset, konstaterar Tony´s Chocolonely som  konstaterar att rättvisa hamnar långt ned.

Svenskarna köper mer godis, choklad och sötsaker än vi gjort tidigare. 2018 lade medelsvensken 44 kr i veckan på choklad och godis och det är 2 kr upp jämfört med året innan, enligt SCB.

Nu påpekar tillverkaren Tony´s Chocolonely efter en undersökning gjord av Yougov att för de 1 004 svarande är smaken viktigast och priset näst viktigast när de köper en chokladkaka – 75 procent flaggar för smaken, 45 procent av de svarande tillägger priset.

– Vi tror att människor hade varit villiga att betala ett högre pris om de visste hur kakaoproduktionen gick till. Speciellt om det i sin tur leder till att kakaobonden får en rättvis lön. Det är därför vi vill öka medvetenheten kring problematiken i chokladindustrin, säger Henk Jan Beltman hos chokladtillverkaren.

De viktigaste faktorerna när svenskar köper choklad enligt undersökningen
Smaken 75 %
Priset 45 %
Kvaliteten på ingredienserna 31 %
Varumärket 28 %
Certifiering (Fairtrade, Rainforest Alliance m.fl.) 21 %

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.