Stort minus för Clas Ohlson

Clas Ohlson gjorde ett minus med 17 procent för försäljningen i mars. | Foto: Paul Wallén
Ett minus med 17 procent för försäljningen i mars. De siffrorna redovisar idag Clas Ohlson som samtidigt redovisar en stark ökning i sin e-handel.

Försäljningen i mars minskade med 17 procent jämfört med mars föregående år, vilket motsvarar en organisk försäljningsminskning om 13 procent, rapporterar Clas Ohlson idag.
Online är siffrorna roligare då Clas Ohlson växte i e-handeln med 50 procent i mars jämfört med mars 2019.

Stängningar av butiker utanför Norden, Corona-situationen och den svagare norska kronan är parametrar som påverkat försäljningen negativt, skriver Clas Ohlson.
Vid periodens utgång var antalet butiker 229, vilket innebär en minskning.

Omstruktureringen fortsätter i en löpande översyn av butiksnätet där man bland annat stänger på Kullagatan i Helsingborg i höst och där e-handeln i Storbritannien från och med 1 maj kommer att ske via Amazon.

För de elva månaderna som gått av räkenskapsåret, vilket avslutas 30 april, är försäljningen 8 188 miljoner kr vilket är i nivå med motsvarande period föregående året då försäljningen var 8 180 miljoner  kr.

I sin pressrelease påpekar Clas Ohlson att dess e-handel med flexibla leveransalternativ uppskattats av kunderna under Covid-19-tiden och att man kontinuerligt anpassar verksamheten till konsekvenserna av pandemin.
Man ser också en kraftigt ökad försäljning av sortimentet via Mathem.se och Kolonial.no.

– Jag konstaterar att vi även efter en exceptionell mars präglad av Covid-19 kan visa på en organisk tillväxt i Norden på 3 procent för våra elva första månader. Den negativa påverkan av Covid-19 har vi till del kunnat möta med positiva effekter från ett aktivt arbete med vår kommersiella agenda och vi har fått kvitto på att vårt sortiment är relevant, även i en extraordinär situation som denna, säger koncernchefen Lotta Lyrå.

Lotta Lyrå, koncernchef Clas Ohlson | Foto: Pressbild

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil