E-handeln med mat ökar stabilt

Efter att stillsamt puttrat på i en långsam ökningstakt har e-mathandeln stegrat och vi ligger så att säga tre år före kurvan om den fortsatt som tidigare.| Foto av Negative Space

Hade utvecklingen av e-mathandeln fortsatt i samma takt som tidigare hade vi nått de nivåer e-handeln hade i april och maj 2020 först om nästa tre år.
Det konstaterar HUI Research i en färsk analys av e-mathandeln under coronakrisen.

Efter att stillsamt puttrat på i en långsam ökningstakt har e-mathandeln stegrat och vi ligger så att säga tre år före kurvan om den fortsatt som tidigare.
I vad mån man kan dra slutsatser är oklart, säger HUI Research och hänvisar till att ökningen även beror på inbromsningen hos restauranger, hotell, mässor, gymnasieskolor och andra enheter.

– I och med att mycket av matkonsumtionen istället sker i hemmen förflyttas matinköpen till dagligvaruhandeln. Utöver tillströmningen av kunder upplever också dagligvaruhandeln ett förändrat konsumentbeteende, påpekar HUI Research.
– Många vill undvika fysiska butiker och väljer att handla mat på nätet istället, vilket gett en kraftig tillväxt för dagligvaruhandelns e-handel.

Bland annat har äldre konsumenter i mycket högre utsträckning börjat e-handla mat. Enligt E-barometern från Postnord har andelen äldre konsumenter (65-79 år) som handlat mat på nätet ökat från 9 respektive 4 procent i januari och februari till 21 procent i mars.

E-handelns tillväxt är så pass stark att det innebär att matförsäljningen på nätet sannolikt hoppar flera år in i framtiden, konstaterar institutet.
– E-handeln med mat är hetare än någonsin. Snittkvittona har ökat och tillströmningen av nya kunder likaså. Marknadens aktörer gör allt för att utveckla e-handelserbjudandet för att på kort sikt kunna möta den ökade efterfrågan, sammanfattar man och påpekar samtidigt att den snabba förändringar även ger en lång rad utmaningar.

Läs mer om den stegrande ökningen av e-mathandeln och dagligvaruhandelns utmaningar i nästa nummer av Butikstrender, nr 7/2020

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Osäker kunskap om val av hälsosam mat

Osäker kunskap om val av hälsosam mat

En undersökning Brödinstitutet låtit göra visar att många är osäkra och har dålig kunskap om vilken mat som egentligen är hälsosam och klimatsmart.

4,5 miljoner kr till Bris från Circle K

4,5 miljoner kr till Bris från Circle K

Tre kampanjer under 2020 och ett gott resultat. Circle K kan nu tillsammans med sina kunder lämna över drygt 4,5 miljoner insamlade kronor till Bris.

Coop tecknar avtal med pantappen Bower

Coop tecknar avtal med pantappen Bower

Återvinningsappen Bower har blivit en succé och uppmärksammats både i Sverige och internationellt. Nu tecknar Coop ett nationellt avtal med Bower.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.