Svenskarnas köp på nätet fortsätter upp

Män spenderade under 2021 nästan dubbelt så mycket som kvinnor i onlinebutiker | FOTO: ANDREY POPOV

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Svenskarnas konsumtion på nätet fortsätter att öka och män är den drivande kraften – nästan dubbelt så hög köpkraft jämfört med kvinnor.

Voyado släpper nu sin rapport om svenskarnas handelsvanor. Rapporten baseras på 410 miljoner köp som gjorts via handlarnas kundklubbar under 2021 och berör branscher som skönhet, mode, sport och inredning. 

Några intressanta nyckelinsikter är att e-handeln under 2021 har ökat med 8 % jämfört med 2020, medan butikshandeln har minskat med 2 %.
 Män är motorn bakom ökningen och spenderar nu nästan två gånger så mycket som kvinnor online. 

Andra nyckelinsikter från Voyado Index 
● Snittkvittot för onlineköp ökade med 5 % 
● Antalet köp online ökade även med 8 % 
● Mäns shopping på nätet ökade med 15 % (jämfört med en ökning på 6% bland kvinnor) 
● Män spenderade under 2021 nästan dubbelt så mycket som kvinnor i onlinebutiker 
● Män spenderade även 75% mer i fysiska butiker än kvinnor 

Mer om undersökningen och våra nätvanor i magasinet, Butikstrender 3/2022

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.