Svenskarnas betalvanor har förändrats i grunden appar har tagit över kontanternas roll
För första gången någonsin har svenskarna större förtroende för betal-appar än för kontanter. En ny studie visar att kontanter nu används i så liten utsträckning att Sverige kan definieras som ett kontantlöst samhälle.
Bakom undersökningen står Insight Intelligence tillsammans med Adyen, PostNord Strålfors, Tink och Tietoevry Banking. Studien, som genomförts årligen i tretton år, visar en tydlig trend: allt färre ser kontanter som viktiga i sin vardag.
— Allt fler betalsituationer som exempelvis parkering, butiksköp och restaurangbesök tillåter inte betalning med kontanter, så det faktum att färre föredrar kontanter är inte så konstigt, men utvecklingen har gått snabbt, säger Lukas Berg, vd på Insight Intelligence.
Enligt Riksbanken och riksdagens definition behöver kontanter inte vara helt försvunna för att ett samhälle ska betraktas som kontantlöst. Begreppet syftar istället på att kontanter används och accepteras i så begränsad omfattning att de i praktiken har slutat fungera som betalningsmedel vilket nu anses vara fallet i Sverige.
Trots digitaliseringen uppger var tredje svensk (32 %) att de har mer än 1000 kronor i kontanter hemma som krisberedskap.
Samtidigt visar studien att en av fem unga män (21 %) har investerat i kryptovalutor, medan intresset för AI-baserade finansiella tjänster är lågt.
Undersökningen bygger på svar från 1000 personer i åldern 16–74 år, intervjuade under september 2025 genom Verians Sifopanel. Resultaten presenteras i rapporten Sverige Betalar 2025.
För butiker innebär utvecklingen både nya möjligheter och utmaningar från effektivare kassaflöden till behovet av robusta digitala betalsystem som möter kundernas förväntningar.





















