Take away-kaffe utan hållbarhet

Hållbarhet är mindre viktigt för många i take away-kaffe. | Foto: Pressbild
När de svarande i en undersökning graderar värden är hållbarhet ingen viktig aspekt i samband med att man köper take away-kaffe.

Svenskar dricker relativt mycket kaffe och i en Novus-undersökning ger 46 procent av de svarande beskedet att de köper kaffe och dricker on the go.
Men det är bara 4 procent av de som svarat som säger att hållbarhet är den viktigaste aspekten när det gäller take away-kaffe.

– På PBX vill vi att det ska vara enkelt att göra ett val som gör gott för planeten och människan, även när man är på språng och har ont om tid. Just kaffe är en lite extra komplicerad produkt, där vi därför har valt att samarbeta med Lykke kaffegårdar, säger Malin Ekelund som är hållbarhetsdirektör hos PBX/Reitan convenience. 

– De använder sig inte av hållbarhetscertifieringar, utan arbetar istället med full kontroll och insyn i produktionen från odlingen till en nybryggd kopp. Kaffebönderna som odlar kaffet är även delägare i bolaget, vilket skiljer sig från den traditionella kaffeindustrin, tillägger Eklund.

Undersökningen visar att det ändå finns en vilja att konsumera eko-kaffe, skillnaden är dock stor mellan hemmakonsumtion och när man är på språng. 
Malin Eklund menar att det gör det extra viktigt för kiosker och caféer att göra det enkelt för konsumenter att göra medvetna val genom att erbjuda produkter som är schyssta både mot klimatet. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil