Bra med fullkorn men det vete f-n varför…

Bra med fullkorn men det vete f-n varför…
Fullkornsbröd blir allt vanligare samtidigt som kunskapen om fullkorn är dåligt spridd. Foto: Pressbild
När vi denna vecka firar Internationella fullkornsdagen förknippar alltfler fullkorn med hälsa men samtidigt är kunskapen om fullkorn fortsatt låg.

När vi denna vecka firar Internationella fullkornsdagen förknippar alltfler fullkorn med hälsa men samtidigt är kunskapen om fullkorn fortsatt låg.

I samband med Internationella fullkornsdagen visar Brödinstitutets årliga opinionsundersökning Brödtermometern att fler och fler förknippar fullkorn med hälsa samtidigt som kunskapen om vad fullkorn är och var det finns är låg.
På frågan ”Tänk dig att du skulle ändra dina kostvanor för att må bättre och därför försöka äta mer hälsosamt hamnar ’mer fullkorn och fibrer’ i topp (55 procent) och passerar därmed ’mer växtbaserat’ (51 procent).

Hälso- och nyttighetsassociationen är tydlig då 50 procent anger att de kommer äta mer fullkorn framöver.
– Det är tydligt att fullkorn har en bit kvar på nyttighetslistan då grönsaker ligger i topp (62 procent) följt av fisk (38 procent), frukt och bär (37 procent) och hamnar långt före fullkorn på frågan vilka livsmedel man tycker är nyttigast, säger Maria Sitell, kommunikationschef och dietist på Brödinstitutet.

Fullkorn hamnar först på åttonde plats med 16 procent i Brödtermometern och där har den legat de senaste tre åren. 
Även om fullkorn som begrepp ökar vet bara hälften att fullkorn förebygger tidigare nämnda sjukdomar. När det gäller kunskapen om var fullkorn finns vet endast en tredjedel att fullkorn bara finns i spannmål, det vill säga i vete, råg, korn, havre, majs, ris, hirs, durra och sorghumarter.

– Att göra fullkorn mer trendigt, på samma sätt som surdegen har lyckats, är något av det absolut bästa vi kan göra för folkhälsan, säger Maria Sitell.
– Det är tydligt att vi verkligen behöver mer fullkorn. Enligt Riksmaten äter nio av tio för lite fullkorn.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil