Knapp tillväxt för fysisk handel 2020

Knapp tillväxt för fysisk handel 2020
Foto: Hui Research

Den fysiska butikshandeln i Sverige omsatte 695 miljarder kronor år 2020, vilket innebar en ökning med 0,5 procent jämfört med år 2019.

Det här visar sammanställningen för fjolåret som nu HUI redovisar. En knapp ökning av den fysiska butikshandeln totalt sett alltså.
I dagsläget står den butiksbundna handeln för 86 procent av den totala detaljhandelsomsättningen i Sverige medan e-handeln står för 14 procent, en andel som kommer att bli högre enligt vad man väntar sig.

Sällanköpsvaruhandeln i butik minskade med 0,9 procent under år 2020, medan dagligvaruhandeln i butik ökade med 1,8 procent under samma period, konstaterar man i sammanfattningen av HUI:s underlag.

De tio omsättningsmässigt största kommunerna står för mer än en tredjedel av detaljhandelns omsättning i riket och Stockholm, Göteborg och Malmö svarar tillsammans för drygt 20 procent av omsättningen i riket. Den fysiska detaljhandeln har påverkats starkt av pandemin. Dagligvaruhandeln har gynnats av svenskarna ätit och druckit hemma istället för att gå på restauranger, caféer och barer, konstaterar HUI Research.

En betydande del av konsumtionen har dock flyttat till e-handelskanalen vilket tillsammans med enorma tapp i gränshandeln mot Norge drar ner dagligvaruhandelns utveckling.
Delar av sällanköpsvaruhandeln har drabbats hårt av pandemin, inte minst modehandeln, samtidigt som bygghandeln och blomster- och trädgårdsvaruhandeln har upplevt höga tillväxttal.

Svenskarna har i allt högre utsträckning vänt sig till e-handeln vilket påverkat utvecklingen i fysisk butik negativt under 2020, sammanfattar HUI Research.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.