Trendbrott? Köpkraften upp i ny undersökning

Illustration: Prisjakt, Pressbild
På årsbasis rasar svenskarnas köpkraft men fjärde kvartalet visar en viss om än svag uppgång enligt en ny undersökning Prisjakt presenterar.

Svenskarnas köpkraft har som bekant sjunkit under det senaste året, i siffror på årsbasis.
Men när Prisjakt nu redovisar sitt köpkraftindex ser man en liten, svag återhämtning.

– Köpkraftindex har haft ett fritt fall under 2022, men nu ser vi en stabilisering, säger Oscar Hagman, analytiker på Prisjakt.
Köpkraftindex landar på 6,0 för första kvartalet 2023. Det är ett rejält tapp jämfört med motsvarande period 2022 då index var 7,0.

Men om man istället jämför med fjärde kvartalet 2022 syns en liten återhämtning, om än beskedliga +0,1.
– Det är extra intressant med tanke på att konsumenterna gjort den här bedömningen under ”fattiga januari”, en period när hushållsekonomin ofta är hårt pressad. Det återstår att se om botten är nådd, men jag väljer att vara hoppfull, säger Oscar Hagman i en kommentar.

Prisjakts köpkraftindex visar dock att svenskarnas budget för inköp av fysiska varor de tre närmaste månaderna sjunker med 20 procent.

– När konsumenten upplever att privatekonomin är ansträngd tar många köp, särskilt större sådana, längre tid att genomföra. Man är inte lika snabb på köpknappen; mer tid läggs på att värdera om köpet är nödvändigt eller inte. En längre köpresa gör att butikerna behöver följa sina kunder under längre tid på flera plattformar, säger Oscar Hagman.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil