Axfoods nya Vegobarometer visar förändrade matvanor bland unga och män
Efter flera år av tillväxt har andelen svenskar som äter vegetariskt stagnerat. Framför allt syns en avmattning bland unga, där både andelen vegetarianer och antalet vegetariska måltider per vecka minskat något. Samtidigt visar Vegobarometern 2024/2025 att intresset för hybridprodukter ökar kraftigt. Produkterna kombinerar animaliska och växtbaserade råvaror och lockar både nya konsumenter och hälsomedvetna kunder. Axfoods hållbarhetschef menar att utvecklingen är väntad – men att politiken nu bör bidra med kraftfulla incitament för att stärka växtbaserade alternativ i butik.
Hälsa och klimat fortsätter att påverka valet av mat
Undersökningen, som genomförts av Verian på uppdrag av Axfood, visar att 85 procent av svenskarna äter vegetariska måltider ibland. Det är något färre än föregående år, men visar att växtbaserad mat fortsatt är en självklar del av många svenskars kost.
Kvinnor och yngre konsumenter äter mest vegetariskt. Bland dessa grupper uppger en större andel också att de planerar att minska sin köttkonsumtion. För män och äldre är hälsa numera den främsta drivkraften till att välja växtbaserat, medan miljöskäl fortfarande dominerar bland övriga.

Intresset för hybridprodukter ökar snabbt
En av de tydligaste förändringarna i årets mätning gäller hybridprodukter. En fjärdedel av de svarande har redan testat produkter där kött kombinerats med växtbaserade ingredienser. Ytterligare 26 procent är nyfikna på att prova.
Axfood var tidigt ute med att lansera hybridprodukter under varumärket Garant, bland annat Nöt & Grönt-färs som består av hälften nötkött och hälften grönsaker. Sedan lanseringen har två miljoner förpackningar sålts, vilket enligt företaget motsvarar en klimatbesparing på cirka 14 000 ton koldioxidekvivalenter.

Amanda Wallin, tillförordnad chef för sortimentsutveckling på Dagab, ser tydliga skäl till att hybridprodukterna växer i popularitet:
– Vi ser ett växande intresse för produkter som både smakar gott och är enkla att tillaga. Hybridprodukter kombinerar köttets smak och textur med de närings- och miljöfördelar som växtbaserade ingredienser erbjuder. Det här segmentet kommer vi att fortsätta utveckla.
Färre säger att de vill minska köttkonsumtionen
Samtidigt visar barometern att andelen som planerar att äta mindre kött minskat. Endast 15 procent av svenskarna säger att de vill dra ned på köttet det kommande året, vilket är något lägre än i tidigare mätningar. Pris, brist på inspiration och låg kunskap om vegetarisk matlagning är några av de hinder som anges.

Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij menar att utvecklingen understryker behovet av politiskt stöd:
– Vi föreslog redan för tre år sedan att momsen på hållbarhetsmärkt mat som frukt och grönt borde sänkas eller tas bort. Det skulle göra växtbaserad mat mer prisvärd och tillgänglig, vilket är avgörande för både hälsa och klimat.
Resultat i korthet från Vegobarometern 2024/2025
• 52 procent äter vegetariskt minst en gång i veckan. Det är en minskning från 57 procent förra året men högre än 2016.
• 27 procent är flexitarianer, jämfört med 32 procent år 2022.
• 6 procent definierar sig som vegetarianer eller veganer.
- 48 procent anger klimatet som främsta skäl till att äta mer vegetariskt. 32 procent uppger hälsoskäl, vilket är en ökning från tidigare år.
- 24 procent har testat hybridprodukter och 26 procent kan tänka sig att prova.
- 40 procent säger att lägre pris skulle få dem att köpa mer vegetariskt. 34 procent efterfrågar mer kunskap om hur man lagar vegetarisk mat.
Undersökningen genomfördes av Verian i december 2024 och baseras på svar från 1 105 personer i en nationellt representativ panel.
