Vill ha sänkt moms på ekologisk mat

Foto MostPhotos
Sänkt moms på ekologisk mat är ett viktigt krav, skriver företrädare för Krav, Organic Sweden och Ekomatcentrum i en ny debattartikel.

Flera undersökningar visar att priset är ett hinder när det gäller att få fler att handla hållbart producerad mat.
Därför föreslår ekologiska företrädare att momsen på ekologisk mat sänks. 

– Tröskeln för konsumenter att välja ekologiska produkter i butikshyllan måste sänkas. Fler måste få chansen att bidra till en positiv omställning, säger Emma Rung, vd för Krav.

Bakom förslaget om sänkt moms står företrädare för Krav, Organic Sweden och Ekomatcentrum i en debattartikel i G-P.
Förslaget skulle gynna såväl konsumenter som miljö och klimat. Livsmedelssektorn står i dag för upp emot 30 procent av världens klimatrelaterade utsläpp.

– Ansvaret för hållbar produktion och konsumtion av livsmedel ska inte vila enbart på konsumenterna. Här behöver Sveriges politiker ta ett ansvar och göra det lätt att välja rätt, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Att den ekologiska maten blir lite dyrare, beror bland annat på att ekologiska gårdar har större ytor både inne och ute för att djuren ska få möjlighet att leva så naturligt som möjligt. Djurfodret ska vara ekologiskt och till stor del odlas på gården.

Den ekologiska maten produceras också utan konstgödsel och naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, och de alternativa metoder som ekobönder använder mot ogräs och skadedjur är både mer tidskrävande och kostsamma.

– Detta gör att ekologisk mat blir mer hållbar. Men den behöver få möjlighet att konkurrera på rättvisare villkor, eftersom den verkliga kostnaden för den billiga konventionella maten är mycket högre, säger Mimi Dekker, verksamhetsledare hos Ekomatcentrum.

Momsen på mat i Sverige är 12 procent, men borde sänkas till 6 procent för ekologisk mat, anser de ekologiska företrädarna. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil