Byter plast mot papper med helt ny teknik

Så ser det ut praktiska resultatet ut av Spendrups nya storsatsning | Foto: Pressbild Spendrups
Under onsdagen invigde Spendrups en helt ny tappningslinje för burkar i Grängesberg. Det handlar om en investering på 200 miljoner och en ny teknik.

Spendrups nya 200 miljoners-satsning handlar omen helt ny tappningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg.
Samtidigt görs där en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack i dagligvaruhandel – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper. 
Detta innebär en besparing på 100 ton plast per år.

Investeringen i en ny tappningslinje är den största på många år i bryggeriet i Grängesberg. Den höga efterfrågan på burk som förpackning för såväl öl som läsk och vatten och övergången till så kallad ”Sleek can” ligger bakom satsningen. 

Linjen kommer att kunna producera 60 000 burkar per timme. En del av satsningen innebär också att en helt ny förpackningstyp för burk i flerpack introduceras i Sverige. 
Keel Clip – som lösningen heter – är 100 procent pappersbaserad och kommer till en början att finnas på Trocadero och Mariestads.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025, säger Spendrups hållbarhetschef Anna Lidström. 
– Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen om den felaktigt hamnar där. Det är en förpackning som passar både konsument och dagligvaruhandeln, tillägger Lidström.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Hittar vd i den 14:e ägargenerationen

Det är en närodlad rekrytering när Berte qvarn utser ny vd. Jobbet går till Olof Stenström som ingår i den 14:e(!) ägargenerationen till företaget.

Iboxen passerar 1 000 leveransboxar

Iboxen har nu placerat ut fler än 1000 leveransboxar i 45 svenska kommuner och har nu en räckvidd där man når 40 procent av befolkningen.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil