Convini, den ledande leverantören av smarta obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar på arbetsplatser i Europa, tar ytterligare steg mot ett hållbart sortiment genom att ansluta sig till European Chicken Commitment (ECC). Med över 1,8 miljoner köp årligen i sina butiker är Convini fast beslutet att vara en ledande aktör inom hållbarhet och inspirera andra företag i branschen.

Som en del av sitt åtagande att erbjuda kunder hållbara alternativ har Convini valt att omfamna ECC, ett uppsättning kriterier utvecklade av 30 europeiska djurrätts- och djurskyddsorganisationer, inklusive Djurens Rätt. Målet med dessa kriterier är att höja minimistandarden för kycklingars välbefinnande baserat på den senaste forskningen om djurvälfärd.

Convini är medvetna om att mat och dryck utgör kärnan i deras verksamhet och är avgörande för att uppnå sina högt uppsatta hållbarhetsmål. Beslutet att ansluta sig till ECC kommer att resultera i förbättrade levnadsvillkor för kycklingar och innebär att samtliga leverantörer som säljer produkter innehållande kyckling till Convini måste uppfylla ECC-kriterierna senast 2026.

Förutom detta mål har Convini förbundit sig att avveckla användningen av burägg i sina produkter senast år 2025. Beslutet inkluderar hela ägg, flytande ägg, andra äggprodukter samt ägg i kompositprodukter.

”Vi är mycket glada över Convinis beslut att arbeta enligt ECC. Kycklingar är de mest talrika landlevande djuren och lider ofta under dåliga förhållanden. Därför är det positivt att ett företag som Convini tar ansvar genom att ställa högre krav på sina leverantörer och producenter,” säger Nathalie Söderström, chef för företagsrelationer hos Djurens Rätt.

Convini, ett familjeföretag, har över 2 200 smarta butiker och kaffemaskiner på över 5 000 kundföretag i Stockholm, Göteborg, Malmö och sedan 2019 även i Tyskland. Med en beräknad omsättning på över 850 miljoner kronor under 2023 fortsätter Convini att växa med mer än 17 procent jämfört med samma period 2022.