Coop är Sveriges grönaste varumärke

Mia ”Kock-Mia” Magnusson, Hilja Westerberg & Anneli Borg Lundgren | Foto: Pressbild
Coop har återigen blivit utsedd till Sveriges grönaste varumärke. Coop Värmland vill nu bidra till hållbarhetstänket genom en upplysningskampanj, främst riktade till konsumenter.

Sveriges grönaste varumärke är en årlig undersökning som leds av det oberoende konsultföretaget Differ. I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke inom 13 olika branscher och två kategorier. 

  • Idag är hållbarhet en viktig fråga för oss konsumenter. Våra kunder vill vara trygga med att maten de köper är schysst producerad och med god omsorg om miljö och klimat. Därför vill vi dra vårt strå till stacken gällande vårt gröna varumärke genom en upplysningskampanj hur vi tillsammans kan minska matsvinnet, säger Anneli Borg Lundgren, VD för Coop Värmland.

Mia ”Kock-Mia” Magnusson på halvårslång turné
Mia Magnusson är sedan 2019 Coop Värmlands hållbarhetsinspiratör. Kock-Mia, som hon oftast kallas, är en av landets få utbildade ekologiska kockar och jobbar också som butikskock på olika Coopbutiker i Värmland. Hon brinner för att dela med sig av tips och råd vad man kan göra med mat som annars skulle ha kastats i soptunnan. 

  • Köp en lövbiff för halva priset och woka den eller gör rullader med mozarella av den. Det är egentligen bara fantasin som begränsar och äntligen kan jag komma ut i butikerna och träffa kunder över hela Värmland igen. Mat är kärlek och kärlek ska man vara rädd om, säger Mia ”Kock-Mia” Magnusson.

Kock-Mia och Hiljas turné inleds idag torsdag på Stora Coop Bergvik och fortsätter sedan på samtliga Coopbutiker under ett halvårs tid.

Hilja Westerberg är hållbarhetsansvarig
Hilja Westerberg, som tidigare jobbat på Coop Råtorp, har en kandidatexamen i miljövetenskap. Hilja, som nu kommer att jobba som hållbarhetsansvarig inom Coop Värmland. Hilja har tagit fram statistik för de fem vanligaste varugrupperna framförallt konsumenterna men också butikerna slänger bort mest. 

  • Mitt uppdrag är att hjälpa butikerna att minska vårt totala matsvinn. Men merparten av den mat som slängs kommer från oss i hushållen. Vi kommer därför att tipsa våra kunder utifrån dessa varugrupper när vi är ute på vår turné.

Ledningen i Coop Värmland tror på satsningen

  • Hållbarhet är en viktig fråga för Coop Värmland och ju fler vi är som tänker till runt mat och hållbarhet desto större skillnad kan vi göra tillsammans. Dessutom är konsumentupplysning ett av kooperationens viktigaste uppdrag, avslutar Anneli Borg Lundgren.

Övriga fakta;

De varugrupper som i volym räknat står för högsta andelen av matsvinn i hushållen och många gånger även i butik är; 
1. Färskt bröd, 
2. Färska grönsaker 
3. Mejerivaror. 
4. Färska frukter och bär, 
5. Kött- och charkvaror.

Kock-Mia och Hiljas Turné
Torsdag-fredag den 24-25 februari; Stora Coop Bergvik, Torsdag-fredag den 3-4 mars; Stora Coop Hammarö, torsdag-fredag den 17-18 mars; Stora Coop Välsviken, torsdag den 24 mars; Coop Svanskog, fredag den 25 mars; Stora Coop Styckåsen i Arvika, torsdag-fredag den 7-8 april; Coop Sunne, torsdag-fredag den 21-22 april; Coop Forshaga, torsdag-fredag den 28-29 april; Coop Kil, fredag den 6 maj; Coop Högboda, torsdag-fredag den 12-13 maj; Coop Norrstrand i Karlstad, torsdag-fredag den 19-20 maj; Stora Coop Kristinehamn, fredag den 27 maj; Coop Forum Karlskoga, torsdag-fredag den 2-3 juni; Coop Torsby, fredag den 10 juni; Coop Sysslebäck och fredag den 17 juni; Coop Årjäng.
Klockslag för samtliga datum är 12 – 18. (Reservation för ändringar)

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil