Coop lanserade nyligen sin uppdaterade kalvfond på flaska, och den har redan fått strålande recensioner. Efter ett snabbjobbat receptbyte har fonden nu prisats av en ledande matredaktion och fått betyget ”bäst i test” i ett smakprov utfört av Allt om mat/Expressen. Fyra olika kalvfonder testades, varav tre från olika livsmedelskedjor och en från ett övrigt varumärke. Coops kalvfond fick högsta betyg och rosades för sin ”god, ren doft och smak av kalvbuljong, ljus och fin färg, och djup, fyllig smak.”
Minna Björklund, chef för sortiment EVM på Coop Sverige, är mycket nöjd med resultatet:
– Fantastiska nyheter – och så välförtjänt! Vårt team har arbetat stenhårt för att utveckla den här produkten på kort tid. Vi har lyssnat på våra kunders feedback och är stolta över att ha tagit fram en kalvfond som utmärker sig i både kvalitet, smak och pris.
Tidigare hade Coop fått kritik från organisationen Äkta Vara för sin kalvfond, då den ansågs ha för låg andel kalvköttspulver och även innehålla kycklingkött. Som svar på kritiken arbetade Coop fram ett nytt recept med fem gånger så hög andel kalvköttspulver, utan att höja priset för konsumenterna. Den nya fonden innehåller 0,4 procent kalvköttspulver och 2 procent koncentrerad kalvbuljong.
Med ett cirkapris på 29 kr per förpackning, som räcker till 4 liter färdig buljong, är den prisvärd och perfekt för att skapa djupa och mustiga smaker i såser och grytor. Coops nya kalvfond fick 4 av 5 i betyg, vilket räckte för att knipa förstaplatsen i testet.
För Coop är detta ett viktigt steg i att höja kvaliteten på sina egna varumärkesprodukter, och att skapa större kundnöjdhet genom att erbjuda bättre smakupplevelser till rimliga priser.