Det svenska fintech-bolaget Juni har undersökt e-handlarnas investeringar inom områden som varuinköp, mjukvara och media.
Resultaten presenteras i rapporten ”Digital commerce spend report”.
Enligt Juni fortsätter svenska e-handlare att investera i tillväxt, och under det andra kvartalet 2023 spenderade de 12,5 procent mer jämfört med samma period 2022, refererar ehandel.se.
– E-handlare har ökat sina medieinvesteringar via vår plattform med nästan 30 procent jämfört med föregående år, ett tydligt tecken att det krävs mer budget för att locka åt sig kunder i ett fortsatt tufft ekonomiskt klimat genom försäljningskampanjer och reklam, säger Samir El-Sabini, medgrundare och vd för Juni.
Samtidigt minskar enligt Juni investeringarna i mjukvara. Utgifterna inom denna kategori var endast 3,4 procent av e-handlarnas totala budget under årets andra kvartal, en minskning från 3,9 procent under det första kvartalet.
Däremot ökade e-handlarna sina genomsnittliga utgifter för lagervaror med 62,7 procent jämfört med föregående kvartal.
Det innebär att lagervaror tog 2,3 procent av e-handlarnas totala budget under det andra kvartalet.