E-handlarna satsar trots lågkonjunktur

Foto MostPhotos
Det är svåra tider för e-handlarna och en tung lågkonjunktur över oss men en ny rapport visar att e-handlarna fortsätter att satsa.

Det svenska fintech-bolaget Juni har undersökt e-handlarnas investeringar inom områden som varuinköp, mjukvara och media.
Resultaten presenteras i rapporten ”Digital commerce spend report”.

Enligt Juni fortsätter svenska e-handlare att investera i tillväxt, och under det andra kvartalet 2023 spenderade de 12,5 procent mer jämfört med samma period 2022, refererar ehandel.se.

– E-handlare har ökat sina medieinvesteringar via vår plattform med nästan 30 procent jämfört med föregående år, ett tydligt tecken att det krävs mer budget för att locka åt sig kunder i ett fortsatt tufft ekonomiskt klimat genom försäljningskampanjer och reklam, säger Samir El-Sabini, medgrundare och vd för Juni.

Samtidigt minskar enligt Juni investeringarna i mjukvara. Utgifterna inom denna kategori var endast 3,4 procent av e-handlarnas totala budget under årets andra kvartal, en minskning från 3,9 procent under det första kvartalet.

Däremot ökade e-handlarna sina genomsnittliga utgifter för lagervaror med 62,7 procent jämfört med föregående kvartal.
Det innebär att lagervaror tog 2,3 procent av e-handlarnas totala budget under det andra kvartalet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil