Konkurserna minskade kraftigt under mars

Konkurserna minskade kraftigt under mars
UC:s ekonom Richard Damberg. Foto: UC
Konkurserna i mars minskade kraftigt, rapporterar UC utifrån färsk statistik, och den minskningen gäller även hotell, restaurang och detaljhandel.

Konkurserna i mars minskade kraftigt, rapporterar UC utifrån färsk statistik, och den minskningen gäller även hotell, restaurang och detaljhandel.

Färsk statistik från UC visar att konkurserna i mars minskar med 22 procent jämfört med motsvarande månad i fjol.
Det innebär att konkurserna under samtliga månader under årets första kvartal har minskat.

Även inom hotell- och restaurangbranschen visar UC:s statistik ett minskat antal konkurser, detta för första gången sedan mars 2019.
Hittills i år har konkurserna i landet minskat med totalt 17 procent jämfört med samma period under 2020, enligt UC.
UC:s statistik för mars månad visar att konkurserna inom samtliga av de stora branscherna som mäts har minskat, jämfört med mars i fjol. Företaget ser även samma trend på kvartalsnivå.

– Återhämtningen i ekonomin syns i konkursstatistiken. För ett år sedan befarade många mycket stora tapp i tillväxten, men facit visar på fall runt tre procent. Tillväxten blev oväntat hög och arbetslösheten oväntat låg. De problem med handeln som uppstod är borta, sammanfattar UC:s ekonom Richard Damberg.

– Regeringar och centralbanker världen över satte in stora finans- och penningpolitiska åtgärder för att mildra konsekvenserna för ekonomin och hindra problemen i de drabbade sektorerna från att sprida sig till övriga delar av ekonomin och till den finansiella sektorn. De kraftfulla stödpaketen och den låga räntan har hållit många företag flytande. Möjligheten till permittering har gjort det enklare att skära i lönekostnaderna och den befarade ökningen av arbetslösheten blev inte alls så stor som väntat, tillägger Richard Damberg.

Under mars månad har även konkurser inom särskilt drabbade branscher, såsom hotell- och restaurangbranschen, sjunkit. Det är första gången sedan mars 2019 som antalet konkurser inom branschsegmentet minskar.
Trenden är genomgående för samtliga branscher och för landet i stort, med vissa undantag på länsnivå. Inom detaljhandeln där vissa segment också varit hårt drabbade har konkurserna fallit med 24 procent.

– Jag är positivt överraskad över att konkurserna sjunker inom hotell- och restaurangbranschen. I takt med att vaccinationerna fortsätter och att uteserveringsperioden inleds tror jag att vi kommer kunna se en fortsatt positiv trend och en tid för återhämtning inom just hotell- och restaurangbranschen, kommenterar Richard Damberg.

– Att konkurserna faller inom detaljhandeln upplever jag som mindre förvånande däremot. Detta är en trend som vi har sett vara på gång under en längre tid, och beror antagligen på att många små svaga detaljhandlare redan har gått i konkurs. Trenden är att större kedjor med finansiella muskler att möta de nya förutsättningarna tar allt större plats på marknaden. Dagligvaruhandeln går som aldrig förr och e-handeln har tagit ett rejält skutt framåt, fortsätter Richard Damberg.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil