Framtidstron faller Sjunde månaden i rad

Sofia Larsen, vd för Svensk handel | Foto Pressbild
Framtidstron faller och gör det för sjunde månaden i rad när Svensk handel publicerar sin barometer för oktobermånad. Pessimismen fortsätter öka.

Den svenska handeln går igenom prövande tider med chockartade elpriser och oro för hyreshöjningar. 
Svensk handels handelsbarometer för oktober månad visar att pessimismen bland svenska handlare ökar jämfört med föregående månad.

Framtidsindikatorerna visar på en nedgång inom såväl detaljhandeln, partihandeln samt e-handeln och man befinner sig en bra bit från indexvärdet 100, vilket indikerar en neutral nivå.

Butikshandeln, som omfattar dagligvaruhandel samt sällanköpshandel, står för det största tappet. 
Med en minskning på 6,4 enheter landar indikatorvärdet på 73,7. I oktober 2021 var indikatorvärdet 104,9, vilket innebär ett tapp på drygt 30 enheter på bara ett år.

– Butikshandeln dras nu inte bara med faktumet att konsumenterna håller hårdare i plånboken, utan också med skenande elkostnader och en oro för att hyreshöjningar på 10 procent ska drivas igenom. Vi kan tyvärr inte säga att vi är särskilt överraskade över månadens siffror, säger Sofia Larsen, vd för Svensk handel.

Pessimismen blir även mer påtaglig inom partihandeln till följd av bland annat ökade priser i produktions- och importledet. Ett tapp på 2,6 enheter innebär att oktober månads indikatorvärde blir 76,7. 
Aldrig tidigare har framtidsindikatorn varit så låg inom partihandeln sedan den inkluderades i Handelsbarometern.

– Utmaningarna för partihandeln som vi påtalat under en längre tid, blir nu allt påtagligare för aktörer inom branschen. Vi hoppas att den nya regeringen går från ord till handling och snabbt implementerar insatser som mildrar de höga elkostnaderna som slår hårt även mot partihandeln, säger Sofia Larsen.

Inom kort äger två för handeln viktiga högtider rum. Black friday och julhandeln. Vanligtvis brukar dessa innebära ett uppsving i försäljning för såväl fysisk som digital handel. 
I år verkar dock denna optimism lysa med sin frånvaro. E-handeln backar med 6,2 enheter vilket innebär att framtidsindikatorn för oktober är 80,3.

– Liksom i andra branscher ser vi nu att kundernas mer försiktiga köpbeteende slår hårt även mot e-handeln. För e-handeln påverkar dessutom den större, och mer normala, konkurrensen från fysiska butiker i år. En majoritet av e-handlarna tror på en försämring kommande tre månader, vilket innebär att de tuffa tiderna tyvärr ser ut att fortsätta, säger Sofia Larsen.

Fakta/Framtidsindikatorn
Svensk handels framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil