Hela tillväxten mars i fysiska butikerna

Tillväxt i fysiska butiker i dagligvaruhandeln under mars månad | Foto MostPhotos
Hela tillväxten i dagligvaruhandeln under mars månad skedde i de fysiska butikerna, rapporterar Svensk dagligvaruhandel i sitt nya dagligvaruindex.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,6 procent under mars 2022 jämfört med samma månad 2021, enligt Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex. 
Kalendereffekten för mars månad beräknas till -2,4 procent till följd av att påsken inföll i början av april i fjol, vilket innebar att en stor del av påskinköpen gjordes i slutet av mars. 
Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,0.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 3,1 procent jämfört med samma månad i fjol. 
Butiksförsäljningen har stått för hela tillväxten i dagligvaruhandeln under det senaste halvåret.

– Livsmedelspriserna har fortsatt öka under månaden och försäljningstillväxten kan huvudsakligen härledas till att inflationen steg även i mars. Men bortsett från det är det tydligt att det är i butik som försäljningsutvecklingen sker, säger Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel.

Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 29,7 procent jämfört med samma månad i fjol. 
Hemleverans minskade med 20,0 procent och upphämtning i butik med 38,3 procent. Jämförelsetalen var dock starka, då e-handelstillväxten uppgick till hela 109,1 procent i mars 2021. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 5,4 procent.

– För sjätte månaden i rad ser vi en negativ tillväxt inom e-handeln, vilket är en följd av den kraftiga försäljningsutvecklingen i fjol. E-handelsandelen ligger nu på dryga fem procent, avslutar Karin Brynell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil