Ica byter köttförpackningar

Ica byter nu över 200 förpackningar för sitt färska kött. Resultatet? Bland annat att man minskar användningen av plast kraftigt och att man tar en stor mängd återvunnen plast i bruk.

Ica byter alltså mer än 200 förpackningar för sitt färska kött och ändrar därmed sitt klimatavtryck i sammanhanget.
De nya förpackningarna minskar enligt Ica plastförbrukningen med 60 ton på årsbasis jämfört med de tidigare förpackningarna.

De nya förpackningarna är dessutom tillverkade av återvunnen plast.
Skiftet innebär att Ica byter hela 250 ton plast per år till återvunnen plats samtidigt som förpackningarna blir mindre.

Ica antog i slutet av 2018 en plaststrategi med innehållet att man ska ta bort engångsartiklar i plast efter 2020 och att alla förpackningar till egna produkter ska vara återvinningsbara eller gå att återanvända efter 2022.
2030 ska de sedan bestå av återvunnet eller förnybart material.

– Att vi inom ICA nu kraftigt minskar andelen plast i kombination med att vi byter till återvunnen plast i över 200 förpackningar innebär ett stort kliv framåt i vårt hållbarhetsarbete, säger Emelie Hansson, hållbarhetsstrateg hos Ica.

De nya förpackningarna är ett resultat av den senaste tekniken för laminatplaster.
Laminatplaster i förpackningar förlänger hållbarheten och minskar matsvinnet men består ofta av blandade plastmaterial som inte har kunnat materialåtervinnas.
Nu har Icas nya köttförpackningar ersatts av laminatplaster av endast en sorts plast som möjliggör materialåtervinning.

– Förpackningar står för en stor andel av vår plastförbrukning och vi jobbar kontinuerligt med att utveckla och förbättra hela ICAs sortiment. Men för att ännu fler förpackningarna ska kunna bli nya produkter behöver alla i samhället bli bättre på att samla in plast, även hushållen, konstaterar Emelie Hansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil