Ica byter köttförpackningar

Ica byter nu över 200 förpackningar för sitt färska kött. Resultatet? Bland annat att man minskar användningen av plast kraftigt och att man tar en stor mängd återvunnen plast i bruk.

Ica byter alltså mer än 200 förpackningar för sitt färska kött och ändrar därmed sitt klimatavtryck i sammanhanget.
De nya förpackningarna minskar enligt Ica plastförbrukningen med 60 ton på årsbasis jämfört med de tidigare förpackningarna.

De nya förpackningarna är dessutom tillverkade av återvunnen plast.
Skiftet innebär att Ica byter hela 250 ton plast per år till återvunnen plats samtidigt som förpackningarna blir mindre.

Ica antog i slutet av 2018 en plaststrategi med innehållet att man ska ta bort engångsartiklar i plast efter 2020 och att alla förpackningar till egna produkter ska vara återvinningsbara eller gå att återanvända efter 2022.
2030 ska de sedan bestå av återvunnet eller förnybart material.

– Att vi inom ICA nu kraftigt minskar andelen plast i kombination med att vi byter till återvunnen plast i över 200 förpackningar innebär ett stort kliv framåt i vårt hållbarhetsarbete, säger Emelie Hansson, hållbarhetsstrateg hos Ica.

De nya förpackningarna är ett resultat av den senaste tekniken för laminatplaster.
Laminatplaster i förpackningar förlänger hållbarheten och minskar matsvinnet men består ofta av blandade plastmaterial som inte har kunnat materialåtervinnas.
Nu har Icas nya köttförpackningar ersatts av laminatplaster av endast en sorts plast som möjliggör materialåtervinning.

– Förpackningar står för en stor andel av vår plastförbrukning och vi jobbar kontinuerligt med att utveckla och förbättra hela ICAs sortiment. Men för att ännu fler förpackningarna ska kunna bli nya produkter behöver alla i samhället bli bättre på att samla in plast, även hushållen, konstaterar Emelie Hansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil