”Inflation och osäkert läge styr utveckling”

Arlas koncernchef Peder Tuborgh | Foto Pressbild
Första halvåret 2022 dominerades av inflation och osäkerhet i hela den globala mejeriproduktionskedjan, konstaterar Arla idag.

Arla lyckades öka sitt a contopris till ägare, som även kommande månader står inför betydande produktionskostnader för foder, gödningsmedel och bränsle. Den fortsatta globala volatiliteten har resulterat i en sjunkande global mjölkinvägning trots en stabil efterfrågan, skriver Arla idag.

De skenande priserna på el, foder, bränsle, gödningsmedel och andra varor till gården fortsätter att pressa många Arlabönder.

Efter två års exceptionell varumärkestillväxt inom dagligvaruhandeln avtog, som förväntat efter covid-19, tillväxten av varumärkesvolymen till -0,1 procent. Arlaintjäningen – som mäter det skapade värdet per kilo mjölk från ägarna – var 49,6 eurocent.

Arlas mjölkmängd minskade till 6,8 miljarder kilo jämfört med 7,0 miljarder kilo under samma period föregående år, i linje med den globala trenden.

– Det är en extraordinär tid för både våra ägare och företaget eftersom livsmedels- och jordbruksindustrin upplever hög exponering för inflationstryck. Det gläder mig att vi har kunnat höja mjölkpriset till våra ägare för att hjälpa dem med deras ökade produktionskostnader. Vi kan nu också leverera vår första halvårsvisa efterlikvid för att stödja framtida investeringar i hållbara åtgärder på ägarnas gårdar, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil