”Inflation och osäkert läge styr utveckling”

Arlas koncernchef Peder Tuborgh | Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Första halvåret 2022 dominerades av inflation och osäkerhet i hela den globala mejeriproduktionskedjan, konstaterar Arla idag.

Arla lyckades öka sitt a contopris till ägare, som även kommande månader står inför betydande produktionskostnader för foder, gödningsmedel och bränsle. Den fortsatta globala volatiliteten har resulterat i en sjunkande global mjölkinvägning trots en stabil efterfrågan, skriver Arla idag.

De skenande priserna på el, foder, bränsle, gödningsmedel och andra varor till gården fortsätter att pressa många Arlabönder.

Efter två års exceptionell varumärkestillväxt inom dagligvaruhandeln avtog, som förväntat efter covid-19, tillväxten av varumärkesvolymen till -0,1 procent. Arlaintjäningen – som mäter det skapade värdet per kilo mjölk från ägarna – var 49,6 eurocent.

Arlas mjölkmängd minskade till 6,8 miljarder kilo jämfört med 7,0 miljarder kilo under samma period föregående år, i linje med den globala trenden.

– Det är en extraordinär tid för både våra ägare och företaget eftersom livsmedels- och jordbruksindustrin upplever hög exponering för inflationstryck. Det gläder mig att vi har kunnat höja mjölkpriset till våra ägare för att hjälpa dem med deras ökade produktionskostnader. Vi kan nu också leverera vår första halvårsvisa efterlikvid för att stödja framtida investeringar i hållbara åtgärder på ägarnas gårdar, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.