Ökad omsättning och ökad förlust för Lidl

Ökad omsättning och ökad förlust för Lidl
Johan Augustsson. Foto: Lidl
Lidl slog marknadens genomsnitt i Sverige senaste räkenskapsåret men fördubblade samtidigt förlusten – men det är ”enligt plan”, säger Sverigechefen.

Lidl slog marknadens genomsnitt i Sverige senaste räkenskapsåret men fördubblade samtidigt förlusten – men det är ”enligt plan”, säger Sverigechefen.

Lidl ökade sin omsättning i Sverige med nära 13 procent det senaste räkenskapsåret och omsatte 13,2 miljarder kr.
Det innebär en tillväxt på 12,8 procent under en period då branschen som helhet växte med 7,1 procent.

– Framför allt tror jag att vi, som utmanare, gynnas av en allmän turbulens på marknaden i spåren av pandemin. Det visar sig att invanda mönster då bryts och människor blir öppna för att handla på nya ställen. Vi har försökt att ta tillvara på den här situationen genom att öka våra marknadsföringsinsatser, säger Sverige-chefen Johan Augustsson till di.se.

Lidl har idag sex procent av dagligvaruhandelns marknad i Sverige och ett mål att nå tio procent av den.
– Det är ett rimligt mål. Vi har inte sagt när det ska uppnås men om man extraherar tillväxtkurvorna för oss och våra konkurrenter de senaste åren så kommer vi snart att nå den marknadsandelen, säger Augustsson till di.se. 

Samtidigt kräver tillväxten också investeringar och det är enligt kedjan förklaringen till att det senaste årets förlust ökar till 145 miljoner kr mot närmast föregående års minus på 77 miljoner kr.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil