Ökad omsättning och ökad förlust för Lidl

Ökad omsättning och ökad förlust för Lidl
Johan Augustsson. Foto: Lidl
Lidl slog marknadens genomsnitt i Sverige senaste räkenskapsåret men fördubblade samtidigt förlusten – men det är ”enligt plan”, säger Sverigechefen.

Lidl slog marknadens genomsnitt i Sverige senaste räkenskapsåret men fördubblade samtidigt förlusten – men det är ”enligt plan”, säger Sverigechefen.

Lidl ökade sin omsättning i Sverige med nära 13 procent det senaste räkenskapsåret och omsatte 13,2 miljarder kr.
Det innebär en tillväxt på 12,8 procent under en period då branschen som helhet växte med 7,1 procent.

– Framför allt tror jag att vi, som utmanare, gynnas av en allmän turbulens på marknaden i spåren av pandemin. Det visar sig att invanda mönster då bryts och människor blir öppna för att handla på nya ställen. Vi har försökt att ta tillvara på den här situationen genom att öka våra marknadsföringsinsatser, säger Sverige-chefen Johan Augustsson till di.se.

Lidl har idag sex procent av dagligvaruhandelns marknad i Sverige och ett mål att nå tio procent av den.
– Det är ett rimligt mål. Vi har inte sagt när det ska uppnås men om man extraherar tillväxtkurvorna för oss och våra konkurrenter de senaste åren så kommer vi snart att nå den marknadsandelen, säger Augustsson till di.se. 

Samtidigt kräver tillväxten också investeringar och det är enligt kedjan förklaringen till att det senaste årets förlust ökar till 145 miljoner kr mot närmast föregående års minus på 77 miljoner kr.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kronprinsparet på besök hos Fazer

Livsmedelsinnovationer och hållbarhet stod i centrum när kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte Fazer i Vanda förra veckan.

Circle K tar nytt steg kring hållbarhet

För att minska antalet engångsartiklar gör Circle K ett nytt test ihop med Panter och Tingstad. Det handlar om ett cirkulärt system för takeaway-mat.

En bonde har polisanmält sina kor

En indisk bonde har polisanmält sina kor efter att de inte producerat mjölk på fyra dagar, trots att de har fått den mat de ska ha.

”Fortsatt tufft för svensk ekonomi”

Svensk ekonomi visar hög aktivitet men står inför fortsatta problem och det är en lång väg till att återställa hushållens köpkraft, skriver Handelsbanken.

Coop öppnar ny butik i Västerås

28 september är det dags för Coop att inviga sin nybyggda butik i centrala Västerås, där man ska profilera sig med en extrasatsning på färskvaror.

Östenssons nya butik är invigd

Nu är invigningen av Hemköp Östenssons Folkungavallen genomförd och därmed har Linköping fått en ny modern livsmedelsbutik.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil