Ökad omsättning och ökad förlust för Lidl

Ökad omsättning och ökad förlust för Lidl
Johan Augustsson. Foto: Lidl
Lidl slog marknadens genomsnitt i Sverige senaste räkenskapsåret men fördubblade samtidigt förlusten – men det är ”enligt plan”, säger Sverigechefen.

Lidl slog marknadens genomsnitt i Sverige senaste räkenskapsåret men fördubblade samtidigt förlusten – men det är ”enligt plan”, säger Sverigechefen.

Lidl ökade sin omsättning i Sverige med nära 13 procent det senaste räkenskapsåret och omsatte 13,2 miljarder kr.
Det innebär en tillväxt på 12,8 procent under en period då branschen som helhet växte med 7,1 procent.

– Framför allt tror jag att vi, som utmanare, gynnas av en allmän turbulens på marknaden i spåren av pandemin. Det visar sig att invanda mönster då bryts och människor blir öppna för att handla på nya ställen. Vi har försökt att ta tillvara på den här situationen genom att öka våra marknadsföringsinsatser, säger Sverige-chefen Johan Augustsson till di.se.

Lidl har idag sex procent av dagligvaruhandelns marknad i Sverige och ett mål att nå tio procent av den.
– Det är ett rimligt mål. Vi har inte sagt när det ska uppnås men om man extraherar tillväxtkurvorna för oss och våra konkurrenter de senaste åren så kommer vi snart att nå den marknadsandelen, säger Augustsson till di.se. 

Samtidigt kräver tillväxten också investeringar och det är enligt kedjan förklaringen till att det senaste årets förlust ökar till 145 miljoner kr mot närmast föregående års minus på 77 miljoner kr.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil