Julhandeln pressad av minskad köpkraft

Foto MostPhotos
Årets julhandel påverkas av hushållens minskade köpkraft. December månads handel väntas minska med tre procent jämfört med 2022.

Decemberhandeln väntas minska med tre procent jämfört med motsvarande period i fjol, enigt HUI Research.

Totalt sett indikerar julhandelsprognosen ändå motståndskraft i handeln då försäljningen väntas minska mindre än nedgången av hushållens köpkraft.

Julhandelsrapporten 2023 presenterar försäljningsutsikterna inför handelns viktigaste försäljningsperiod.

Efter tio år med positiv försäljningsutveckling väntas julhandeln i år minska med tre procent, vilket motsvarar 2021 års försäljningsnivå.

Försäljningen i dagligvaruhandeln väntas landa strax över fjolårets nivå och försäljningen i sällanköpsvaruhandeln backa med fem procent.

– Julhandeln 2023 förväntas minska. Det är ekonomiskt tuffa tider för många, samtidigt som hushållen vill fira jul som vanligt. Julmat och julklappar kommer att inhandlas, men mer planerat och till en billigare peng, substitutjulen är på ingång, sammanfattar Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.

Decemberhandeln väntas minska med 2,5 miljarder kronor jämfört med föregående år. Enligt HUI:s beräkningar väntas hushållens konsumtionsutrymme ha minskat med 6,7 miljarder för perioden, vilket visar att julinköpen prioriteras.

Även i år väntas gränshandeln bidra positivt till dagligvaruhandelns utveckling genom gränshandlande norrmän. I viss mån påverkas även sällanköpsvaruhandeln positivt av inflödet av danska och finska kunder med starkare valutor.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil