Säsongsskifte driver köpintresse – kaffe och solskydd klättrar på listorna

Kaffe och solskydd trender april enligt ny Prisjakt-data

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Spelkonsoler, kaffe och solkräm tillhör de mest eftersökta produkterna i april, enligt ny data från Prisjakt. Flera trender ger indikationer på vad som kan lyfta även i dagligvaruhandeln – särskilt i takt med vårens intåg och ett förstärkt hushållsfokus.

Under april ökade det svenska köpintresset för både teknik- och säsongsprodukter jämfört med samma period i fjol. Det visar Prisjakts analys av över 1 000 produktkategorier på plattformen. Särskilt tydligt är lyftet för kaffekategorin, som ökat med över 230 procent i klick jämfört med april 2024 – en signal om att hushållens fokus fortsatt ligger på prisvärda vardagsfavoriter.

En annan kategori som visar stabil ökning är solkräm, med en tillväxt på 26 procent. Det är i linje med förväntat säsongsbeteende – men ger också butiker möjlighet att tidigarelägga sommarexponeringen. Samtidigt har även cyklar (+10 %), elsparkcyklar (+36 %) och robotgräsklippare (+24 %) vuxit i intresse.

Däremot har produkter som airfryers (–31 %) och traditionella dammsugare (–13 %) tappat fart.

– Kaffepriset har stigit rejält i år och det märks tydligt att många vill jämföra priser för att hitta det bästa möjliga, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Vad betyder det här för dig i dagligvaruhandeln?

Många av april månads mest klickade produkter – som spelkonsoler, grafikkort och smarta ringar – ligger utanför dagligvarans ramar. Men flera andra trender är direkt relevanta för dig som vill fånga upp säsongsintresset i butik.

Här är tre produktkategorier du bör hålla ögonen på:

  • Kaffe: Ett säkert dragplåster där du kan kombinera premiumsortiment med kampanjer. Eftersom priskänsligheten är hög just nu har du en tydlig möjlighet att kommunicera värde rakt i hyllan.
  • Solskydd: Efterfrågan ökar i takt med vårvärmen – särskilt mindre förpackningar för barnfamiljer, pendlare och resenärer. Tänk säsongszoner och impulsytor nära kassalinjen.
  • Sommarrelaterade tillbehör: Vattenflaskor, myggmedel, after sun och enklare cykeltillbehör kan du med fördel paketera som ett vårkit – både för inspiration och merförsäljning.

När hushållens köpkraft nu visar tecken på återhämtning, och Q2-budgeten ser starkare ut än i fjol, har du ett gyllene tillfälle att agera både säljdrivet och smart. Det gäller att ligga rätt i prisbilden – men också i tajmingen.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.