”Tydliga framsteg och stolthet”

Axfood summerar 2019 och konstaterar att man ”återigen växte mer än marknaden”. Nettoomsättningen fjärde kvartalet uppgick till 13 miljarder kr, ett plus på 5,4 procent.

Rörelseresultatet fjärde kvartalet steg till 487 miljoner kr (425 föregående år) vilket är ett plus på 14,6 procent jämfört med 2018.
Nettoomsättningen uppgick, för att vara exakt till 13 040 miljoner kr och det är en ökning med 5,4 procent från 2018 års 12 370 miljoner kr.

Ett framgångsrikt 2019, sammanfattar Axfood efter att 2019 ha växt mer än marknaden i genomsnitt.
Samtidigt säger Axfood att 2019 bjudit på offensiva satsningar och investeringar och att man står väl rustad för att möta 2020.

– Det är med stolthet jag ser tillbaka på det gångna året och de tydliga framsteg vi gjort inom många områden, säger koncernchefen Klas Balkow när han summerar 2019.
– Ett starkt fjärde kvartal avslutade ett framgångsrikt 2019 med god tillväxt i såväl våra butiker som inom e-handeln och vår nettoomsättning översteg för första gången 50 miljarder kronor. Vi har alla kunnat följa Willys framfart men det är viktigt att poängtera att alla våra varumärken och verksamheter bidrar till att vi fortsätter stärka vår marknadsposition.

Fakta/Axfoods fjärde kvartal
Axfood-koncernens nettoomsättning uppgick till 13 040 Mkr (12 370), en ökning med
5,4 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 487 Mkr (425), en ökning med 14,6 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 3,7 procent (3,4).
Periodens resultat uppgick till 359 Mkr (328) och resultatet per aktie före utspädning till
1,68 kr (1,54).

Fakta/Axfoods 2019, helåret
Axfood-koncernens nettoomsättning uppgick till 50 740 Mkr (48 085), en ökning med 5,5 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 2 288 Mkr (2 025), en ökning med 13,0 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,5 procent (4,2).
Periodens resultat uppgick till 1 679 Mkr (1 577) och resultat per aktie före utspädning till 7,87 kr (7,41).

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Marabous ägare svartlistas av Ukraina

Ukraina svartlistar Mondelez, som bland annat äger varumärken som Marabou, O´boy och Daim eftersom koncernen bidrar till Rysslands krigskassa.

Andra upplagan av nordisk ciderfestival

1 juli är det dags för andra upplagan av Nordic Craft Cider Festival på Hornuddens trädgård nära Strängnäs med utställare från sex länder.

Ökad omsättning men ingen vinst

HK Scan ökar omsättningen men gör fortfarande ingen vinst. Man tappar försäljning även i Sverige och har vänt vinst till förlust.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil