Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

”Tydliga framsteg och stolthet”

Axfood summerar 2019 och konstaterar att man ”återigen växte mer än marknaden”. Nettoomsättningen fjärde kvartalet uppgick till 13 miljarder kr, ett plus på 5,4 procent.

Rörelseresultatet fjärde kvartalet steg till 487 miljoner kr (425 föregående år) vilket är ett plus på 14,6 procent jämfört med 2018.
Nettoomsättningen uppgick, för att vara exakt till 13 040 miljoner kr och det är en ökning med 5,4 procent från 2018 års 12 370 miljoner kr.

Ett framgångsrikt 2019, sammanfattar Axfood efter att 2019 ha växt mer än marknaden i genomsnitt.
Samtidigt säger Axfood att 2019 bjudit på offensiva satsningar och investeringar och att man står väl rustad för att möta 2020.

– Det är med stolthet jag ser tillbaka på det gångna året och de tydliga framsteg vi gjort inom många områden, säger koncernchefen Klas Balkow när han summerar 2019.
– Ett starkt fjärde kvartal avslutade ett framgångsrikt 2019 med god tillväxt i såväl våra butiker som inom e-handeln och vår nettoomsättning översteg för första gången 50 miljarder kronor. Vi har alla kunnat följa Willys framfart men det är viktigt att poängtera att alla våra varumärken och verksamheter bidrar till att vi fortsätter stärka vår marknadsposition.

Fakta/Axfoods fjärde kvartal
Axfood-koncernens nettoomsättning uppgick till 13 040 Mkr (12 370), en ökning med
5,4 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 487 Mkr (425), en ökning med 14,6 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 3,7 procent (3,4).
Periodens resultat uppgick till 359 Mkr (328) och resultatet per aktie före utspädning till
1,68 kr (1,54).

Fakta/Axfoods 2019, helåret
Axfood-koncernens nettoomsättning uppgick till 50 740 Mkr (48 085), en ökning med 5,5 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 2 288 Mkr (2 025), en ökning med 13,0 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,5 procent (4,2).
Periodens resultat uppgick till 1 679 Mkr (1 577) och resultat per aktie före utspädning till 7,87 kr (7,41).

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Martina Haag frontar Hemköp

Hemköp fortsätter att knyta kända ansikten och från och till matprofiler till sig i  konceptet ”Från en matälskare till en

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Willys öppnar på Bryggudden

Vilket kaffe man bjuder på vid premiären behöver man kanske inte fundera på. Idag öppnar Willys på Bryggudden i Karlstad

Coop säljer lokalt på nätet

Coop tar nu ett nytt grepp där man lanserar en ”gårdsbutik” online. ”Med den nya gårdsbutiken på coop.se kan man

Tror på svensk servicehandel

Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror

Coop lägger ner i Ramnäs

Coop lägger ned sin butik i Ramnäs, Surahammar. Därmed förlorar orten inte bara sin sista butik utan även apotek och

Lidl rekryterar från Ica

Niclas Haglund har fått jobb på marknads och kommunikation hos Lidl Sverige där han ska arbeta som konceptdesigner, art director

Kan få outlet med lyxmärken

En outletby med märken som Gucci och Versace? I lilla Löddeköpinge? Så kan det bli sedan kommunen och Rioja estates

Gratis släp hos Max i Örebro

Max burgers och Freetrailer inleder ett samarbete vid Max restaurang i Lillån norr om Örebro. Som ett utbyggt kunderbjudande erbjuder

Ekomjölk får klimatvänlig förpackning

Skånemejeriernas ekologiska produkter “Hjordnära” får nya kartongförpackningar. De  tillverkas av Elopak och garanteras vara helt koldioxidneutrala. Skånemejeriernas miljösatsning har som

Lidl-bygge ännu inte avgjort

Denna vecka hamnar Lidls planer på att bygga i Karlstad på politikernas bord igen. Lidl har efter två år inte

Superlokal nätmat i konkurs

Man tog in 80 miljoner kr i kapital men fick aldrig ordning på affärerna. Nu går nätmatbutiken Fodi i konkurs

Picards nya i butikerna

Picard lanserar vårens asiatiska sortiment med kryddstarka nyheter. Lanseringsdatum är 12 februari och i butikerna finns 50 asiatiska produkter i

Högsta vinsten någonsin

Det ekonomiska resultat som Lantmännen redovisar för 2019 slår rekord. Resultatet efter finansnetto, strax under 1,9 miljarder kr, är den

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch