Köp av hållbart minskar i tuffa tider

Foto MostPhotos
Köpen av hållbara produkter minskar i andel när svenska konsumenter håller hårdare i plånboken, konstaterar Norstat.

En klar majoritet av de svarande i en ny undersökning (mellan 60 till 82 % beroende på produktkategori) anser att hållbarhet är en viktig aspekt när de ska välja produkt, samtidigt är det betydligt färre (mellan 15 och 55 %) som är beredda att betala mer för dem. 

Den produktkategori som flest konsumenter är beredda att betala ett högre pris för att få mer hållbara produkter är livsmedel (55 %). 
Det visar en undersökning som Norstat har genomfört på uppdrag av Boston Consulting Group (BCG) och som sammanställts till rapporten Cost of Living Crisis, Nordic Consumer Sentiment 2022 som offentliggörs i dag.   

Svenska konsumenters förtroende till den egna ekonomin är nu lägre än den var under pandemin och det finns ingen ljusning i sikte. 
En klar majoritet (64 %) av svenskarna är oroade över sin privatekonomi och något fler (65 %) tror att de kommer ha råd med mindre eller mycket mindre konsumtion under de kommande sex månaderna. 

Den pågående ekonomiska krisen lämnar få konsumenter och företag oberörda. När plånboken blir tunnare minskar samtidigt konsumtionen av hållbara varor och produkter som ofta har ett högre pris. BCG:s studie visar att en majoritet av de svarande (63 %) ser det som sannolikt eller mycket sannolikt att de kommer att välja mindre hållbara alternativ när den disponibla inkomsten minskar. 

– Vi befinner oss mitt i ett stort konsumtionsskifte där svenskarnas köpkraft förväntas sjunka ytterligare, då är det inte konstigt att fler skär ner på dyrare inköp. Samtidigt finns en stor möjlighet för företag att leda konsumenten mot produkter som är mer hållbara men som inte har ett högre pris. I bästa fall kan den pressade ekonomiska situationen skynda på utvecklingen mot mer miljövänliga produkter som är billiga, framförallt inom livsmedelsindustrin, säger Nanna Gelebo, partner och expert inom detaljhandelsfrågor på BCG Sverige.  

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil