Krav lyfter bättre arbetsvillkor

Goda arbetsvillkor är ett av villkoren för att en vara ska Krav-märkas och nu lyfter organisationen den aspekten i en kampanj som pågår hela oktober.

Goda arbetsvillkor är en viktig del av Kravs hållbarhetsmärkning och något som helt saknas i EU:s ekoregler, påpekar Krav i en pressrelease.
– Människor som odlar, plockar och på annat sätt jobbar inom jordbruk och livsmedelsindustri runtom i världen ska självklart ha goda arbetsvillkor, men tyvärr ser det inte alltid ut så, konstaterar Anita Falkenek som är vd för Krav.
– Därför är jag stolt över att Krav är en hållbarhetsmärkning som även omfattar kontroll av att medarbetarna har det bra.

I den aktuell kampanjen lyfter Krav produkter som kommer från länder där kraven på bättre arbetsvillkor gör stor skillnad.
Därför fokuserar man i kampanjen på varugrupper som kaffe, bananer, russin och vindruvor.

När det gäller Kravs regler kring arbetsvillkor handlar det om att de anställda ska ha anställningsavtal, inte diskrimineras, få avtalsenlig minimilön, ha rätt att förhandla kollektivt och organisera sig, ha arbetstider enligt lagstiftningen och ha en säker arbetsmiljö. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil