Krav lyfter bättre arbetsvillkor

Goda arbetsvillkor är ett av villkoren för att en vara ska Krav-märkas och nu lyfter organisationen den aspekten i en kampanj som pågår hela oktober.

Goda arbetsvillkor är en viktig del av Kravs hållbarhetsmärkning och något som helt saknas i EU:s ekoregler, påpekar Krav i en pressrelease.
– Människor som odlar, plockar och på annat sätt jobbar inom jordbruk och livsmedelsindustri runtom i världen ska självklart ha goda arbetsvillkor, men tyvärr ser det inte alltid ut så, konstaterar Anita Falkenek som är vd för Krav.
– Därför är jag stolt över att Krav är en hållbarhetsmärkning som även omfattar kontroll av att medarbetarna har det bra.

I den aktuell kampanjen lyfter Krav produkter som kommer från länder där kraven på bättre arbetsvillkor gör stor skillnad.
Därför fokuserar man i kampanjen på varugrupper som kaffe, bananer, russin och vindruvor.

När det gäller Kravs regler kring arbetsvillkor handlar det om att de anställda ska ha anställningsavtal, inte diskrimineras, få avtalsenlig minimilön, ha rätt att förhandla kollektivt och organisera sig, ha arbetstider enligt lagstiftningen och ha en säker arbetsmiljö. 

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Vi behandlar självklart dina uppgifter enligt GDPR
Läs mer här.

Citymail fossilfritt i Stockholm

Citymail kommer i sin brev- och paketutdelning bli fossilfri i hela Stockholms innerstad vilket bland andra Coop som nyttjar Citymail gillar.

FILM: Årets företagare 2020

Richard Bergfors, norrbottning och vd för Max burgers, är årets vinnare av priset ”Årets företagare”, vilket delas ut av organisationen Företagarna.

Dressmann och Cubus stänger

Cubus i centrum av Gävle läggs ned. Dressmann avvecklas i Sandviken. Varnergruppen fortsätter linjen med neddragningar och butiksstängningar.

Ikea vägrar Black friday

Istället för att hänga på Black friday ska Ikea göra något hållbart av den svarta fredagen genom att köpa tillbaka Ikea-varor från kunder den dagen.

Framtidstron på väg tillbaka

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober, konstaterar Svensk handel som ser en mer positiv attityd både i näthandel och fysisk handel.

Lidl vänder – startar kundklubb

Lidl har varit den enda stora dagligvarukoncern i Sverige som saknat lojalitetsprogram. Nu ändrar man sig och startar Lidl plus, igång 19 oktober.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.