Kunderna har återvänt – nu växer e-handeln

HUI-s vd Emma Hernell | Foto Arkivbild/Pressbild
Kunderna har återvänt till e-handeln, som växer igen. Samtidigt har, enligt HUI:s vd, de fysiska butikernas attraktionskraft börjat avta.

Många är lite överraskade över de tillväxttal e-handlarna visade under Black Friday och Black Week.

– Jag är också rätt förvånad över de här tillväxttalen. Det är många som säger att man sålde ungefär lika mycket som förra året. Men vi ska också komma ihåg att tillväxttalen oftast mäts i löpande priser och att det finns en inflationsbit också, säger HUI:s vd Emma Hernell i en podd hos ehandel.se.

– Men vi ser också att försäljningen ligger i linje med det vi såg i den senaste E-barometern. Den visade att vi ser ett trendbrott där e-handeln växer igen. E-handlarna börjar nu komma i kapp sina tidigare pandemidopade jämförelsetal, tillägger Hernell.

Bilden är dock inte enhetlig, påpekar hon.

– Det är väldigt stora skillnader mellan olika branscher. Skönhetsbranschen är en snabbväxande bransch, medan mer kapitalintensiva branscher har haft större problem. Och det är jätteroligt att se att elektronikhandeln går starkt. Där ser vi också en återhämtningseffekt, efter en längre ganska tuff period, sammanfattar Emma Hernell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil