Kunderna har återvänt – nu växer e-handeln

HUI-s vd Emma Hernell | Foto Arkivbild/Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Kunderna har återvänt till e-handeln, som växer igen. Samtidigt har, enligt HUI:s vd, de fysiska butikernas attraktionskraft börjat avta.

Många är lite överraskade över de tillväxttal e-handlarna visade under Black Friday och Black Week.

– Jag är också rätt förvånad över de här tillväxttalen. Det är många som säger att man sålde ungefär lika mycket som förra året. Men vi ska också komma ihåg att tillväxttalen oftast mäts i löpande priser och att det finns en inflationsbit också, säger HUI:s vd Emma Hernell i en podd hos ehandel.se.

– Men vi ser också att försäljningen ligger i linje med det vi såg i den senaste E-barometern. Den visade att vi ser ett trendbrott där e-handeln växer igen. E-handlarna börjar nu komma i kapp sina tidigare pandemidopade jämförelsetal, tillägger Hernell.

Bilden är dock inte enhetlig, påpekar hon.

– Det är väldigt stora skillnader mellan olika branscher. Skönhetsbranschen är en snabbväxande bransch, medan mer kapitalintensiva branscher har haft större problem. Och det är jätteroligt att se att elektronikhandeln går starkt. Där ser vi också en återhämtningseffekt, efter en längre ganska tuff period, sammanfattar Emma Hernell.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.