Kungahuset avslutar samarbete med Marabou

Arkivbild MostPhotos
Kungahuset har avslutat sitt partnerskap med Marabou som kunglig hovleverantör. Beslutet bekräftas av hovets pressavdelning och är en konsekvens av kontroverserna kring Marabous ägare, Mondelez, och deras verksamhet i Ryssland.

I en överraskande vändning har Kungahuset officiellt avslutat sitt samarbete med Marabou som kunglig hovleverantör. Beslutet bekräftades av hovets pressavdelning genom ett mejl till TT. Hovleverantörsnämnden, som samlade bedömningar i slutet av föregående år, valde att inte förnya Marabous ställning som kunglig hovleverantör.

Marabou i Blåsväder
Marabou, känt för sina chokladprodukter, hamnade i blåsväder under det gångna året i samband med ägaren Mondelez och dess svartlistning av den ukrainska myndigheten National Agency on Corruption Prevention (NACP). Svartlistningen var en direkt följd av Mondelez verksamhet i Ryssland. Åtgärden ledde till att flera butiker valde att ta bort Marabous produkter från sina hyllor och företag som SJ, SAS och Försvarsmakten bojkottade varumärket.

Mondelez Åtgärder och Efterspel
Mondelez, i ett försök att mildra konsekvenserna, meddelade att de skulle separera sin ryska verksamhet från resten av företaget innan årsskiftet. Trots detta avståndstagande från den ryska verksamheten kommer den inte att stängas eller säljas. Marabous kontroversiella kopplingar och den efterföljande bojkotten från flera håll tycks nu ha lett till avslutningen av deras relation med Kungahuset.

Om Hovleverantörskap
Hovleverantörsnämnden består av omkring 130 kungliga hovleverantörer enligt Kungliga Hovleverantörsföreningen. Dessa företag förser Kungahuset med olika produkter och tjänster. Valet att bryta med Marabou speglar Kungahusets strävan efter att upprätthålla en positiv och etisk relation med sina partners.

Framtida Impakt och Reflektioner
Det återstår att se hur detta beslut kommer att påverka Marabous rykte och företagets långsiktiga relationer med andra kunder och samarbetspartners. För Kungahuset markerar det ett tydligt ställningstagande för etik och moral i deras affärsrelationer, vilket kan ha påverkan på deras övriga hovleverantörer och framtida val av partners.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil