Prisvärt viktigare än billigt

De tar besluten på plats i butiken eller via någon app.
Prisvärt är ett viktigare ledord än billigt.
Svenskt betyder kvalitet. Så tänker unga vuxna i en ny undersökning.

Det är Svenskmärkning AB som låtit Yougov undersöka hur unga vuxna – definierat som åldersspannet 18-35 år – hanterar sina köpbeslut om matvaror.
Det visar sig att de flesta sådana tas i butiken eller via butikskedjornas appar.
De sätter i undersökningen prisvärdhet högt och värdesätter pris och kvalitet högt. Dessutom anser de att svenskt ursprung har en kvalitetsaspekt och att det är klimatsmart att handla svenskt.

– Vi gjorde en kvalitativ undersökning för att få fördjupad insikt i ungas köpbeteende och för att förstå vilka drivkrafter som ligger bakom deras val av matvaror, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB. Intervjuerna visar hur viktigt det är att varorna ”står” för något, att de upplevs prisvärda. Priset är inte ensamt avgörande för inköpsbeslutet.
Den kvalitativa undersökningen betyder 24 svarande, fördelade över landet geografiskt, efter kön och med såväl singel- som barnhushåll.

De svarande är generellt trötta på reklam. Det är vanligt att de tar beslut om matvaruinköp direkt i butik eller via butikskedjornas mobilappar.

– I en diskussion om vad kvalitet innebär lyfte konsumenterna spontant att produkter med ursprung från Sverige har en kvalitetsaspekt. Här väljer till exempel även den ekonomiskt medvetne studenten svenskt kött före importerat. Detta visar att matvaror med svenskt ursprung har ett tydligt mervärde, säger Maria Forshufvud.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil