Lindex ökar vinsten men e-handeln stilla

Lindex vd Susanne Ehnbåge | Foto : Pressbild, Lindex
Första kvartalet plus i näthandeln men under andra dalar den. Det gäller Lindex där man totalt kan konstatera att vinsten ökar radikalt för kedjan.

Lindex redovisar ett likartat mönster när det gäller e-handeln som många andra kedjor och företag.
Under första kvartalet såg Lindex sin nätförsäljning öka med 8,2 procent men under andra kvartalet sjönk den med 3 procent.

Samtidigt ökar försäljningen i de fysiska butikerna och – allra viktigast – vinsten stiger med 27 procent för den tidigare krisande klädkedjan, numera en del av finska Stockmann-koncernen.

I konkreta siffror ökade försäljningen i Lindex fysiska butiker med 23,1 procent under andra kvartalet i år, jämfört med motsvarandekvartal 2021.
Lindex har idag 408 egna butiker och 32 franchisebutiker i 18 länder med en andel digital försäljning som idag är 15,9 procent.

– Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt i våra fysiska butiker samtidigt som vi behåller vår digitala försäljning på en stark nivå, sammanfattar Lindex vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande. 

Vinsten andra kvartalet i år var 390 miljoner kr vilket alltså är 27 procent upp jämfört med motsvarande kvartal 2021.
– Vi når nya rekordnivåer och redovisar ett kraftigt förbättrat resultat och en starkt ökad försäljning för både första halvåret och andra kvartalet, säger Susanne Ehnbåge. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil