Löfbergs i Karlstad beskriver sig som ”en svensk uppstickare på en stor och viktig marknad”.
Orsaken är att det nu är klart att Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja, tar in Löfbergs kaffe i sitt sortiment.
”En affär som stärker det familjeägda kafferosteriets export”, konstaterar Löfbergs i ett pressmeddelande.
– Storbritannien är en stor och viktig marknad där kaffekonsumtion fortfarande ökar. Därför är den här affären extra viktig för oss och vår fortsatta tillväxt, säger Anders Fredriksson, vd och koncernchef för Löfbergs.
Löfbergs grundades 1906 i Karlstad och är idag ett av Nordens största familjeägda kafferosterier.
1993 började företaget exportera kaffe, och idag säljs varannan kopp utanför Sverige.
– Exportframgångarna är viktiga för oss, och möjliggör fortsatta investeringar i Karlstad där vi rostar vårt kaffe, säger Anders Fredriksson.Britterna dricker cirka 98 miljoner koppar kaffe per dag och även om det kan låta mycket är genomsnittskonsumtionen per person 1,5 kopp per dag vilket är hälften av vad svenskar i snitt dricker.
Dock bidrar kaffeindustrin med 9,1 miljarder pund till landets BNP och även om 80 procent av hushållen köper snabbkaffe – framförallt de över 65 år – så ökar försäljningen av malet kaffe kraftigt, inte minst bland yngre.