Minskad vinst – ökad e-handel

Det är tufft för Lindex liksom för andra delar av kläd- och modebranschen. | Foto av Michael Erhardsson
Vinsten sjunker för finskägda Lindex men himlen är inte bara mörk. E-handeln har mer än fördubblats och där går Lindex starkare än marknaden i snitt.

Det är tufft för Lindex liksom för andra delar av kläd- och modebranschen – dels utifrån strukturella förändringar och dels utifrån coronasituationen.
Men Lindex har ändå en bättre utveckling än marknaden och på nätet har man under andra kvartalet mer än fördubblat handeln, skriver man i sin kvartalsrapport.

Vinsten före skatt uppgick för kvartalet till 167 miljoner kr vilket kan jämföras med 197 miljoner kr kvartal 2 2019.
Man förklarar helt nedgången med pandemisituationen, vilken även är orsaken till att omsättningen minskat med 17,5 procent till 1 298 miljoner kr under kvartalet.

– Men med snabba och effektiva kostnadsåtgärder samt stark digital tillväxt har vi lyckats minska konsekvenserna och redovisar ett resultat för andra kvartalet som står sig väl mot föregående års mycket starka resultat samt den rådande situationen, säger vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande.
Likt klädbranschen i stort upplever Lindex en stark tillväxt inom e-handeln som ökade med 102 procent andra kvartalet.
E-handeln stod då för strax över 16 procent av den totala försäljningen vilket är en mer än dubbelt så hög andel som motsvarande period 2019.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil