Minskad vinst – ökad e-handel

Det är tufft för Lindex liksom för andra delar av kläd- och modebranschen. | Foto av Michael Erhardsson
Vinsten sjunker för finskägda Lindex men himlen är inte bara mörk. E-handeln har mer än fördubblats och där går Lindex starkare än marknaden i snitt.

Det är tufft för Lindex liksom för andra delar av kläd- och modebranschen – dels utifrån strukturella förändringar och dels utifrån coronasituationen.
Men Lindex har ändå en bättre utveckling än marknaden och på nätet har man under andra kvartalet mer än fördubblat handeln, skriver man i sin kvartalsrapport.

Vinsten före skatt uppgick för kvartalet till 167 miljoner kr vilket kan jämföras med 197 miljoner kr kvartal 2 2019.
Man förklarar helt nedgången med pandemisituationen, vilken även är orsaken till att omsättningen minskat med 17,5 procent till 1 298 miljoner kr under kvartalet.

– Men med snabba och effektiva kostnadsåtgärder samt stark digital tillväxt har vi lyckats minska konsekvenserna och redovisar ett resultat för andra kvartalet som står sig väl mot föregående års mycket starka resultat samt den rådande situationen, säger vd Susanne Ehnbåge i ett pressmeddelande.
Likt klädbranschen i stort upplever Lindex en stark tillväxt inom e-handeln som ökade med 102 procent andra kvartalet.
E-handeln stod då för strax över 16 procent av den totala försäljningen vilket är en mer än dubbelt så hög andel som motsvarande period 2019.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood satsar på bananmognad

Jämnare mognad, bättre kvalitet och mindre svinn. Det är resultatet av Greenfoods nya bananmognadsanläggning som just nu byggs i Helsingborg.

Grytor bra för mage och tuffa tider

Plånboksvänliga, värmande grytor fungerar perfekt både som lunchmatlåda och för söndagsmiddag, svarar många i en ny undersökning.

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil