Nio av tio i handeln söker mer inflytande

Linda Palmetzhofer, förbundsordförande, Handels | Foto Pressbild
Nio av tio av dem som arbetar inom handeln vill ha ett större inflytande över miljö- och klimatarbetet på jobbet, hävdar fackförbundet Handels.

Företagen har inte kommit tillräckligt långt i klimatarbetet och osäkra anställningar är ett av flera hinder för anställdas engagemang. 
Det hävdas i en Novus-undersökning bland cirka 1 000 Handels-medlemmar som jobbar i butik och på lager och e-handel. 
”Undersökningen ligger till grund för Handels nya rapport Så kan anställda bidra till handelns miljö- och klimatomställning – om anställdas roll och deras förväntningar på facket”.

En stor majoritet av de medlemmar som svarar på undersökningen tycker inte att dagens kompetensutveckling lever upp till de krav och förväntningar som ställs på ökad hållbarhet. 
Tre av fyra butiksanställda säger att de saknar tid för att sätta sig in i miljö- och klimatpåverkan från varorna de säljer. 

Yrkesrollen för butiksanställda kommer troligen påverkas mest av handelns miljö- och klimatomställning. 
Exempel på kompetenser som bör utvecklas är kunskap om varors miljöpåverkan för att kunna informera kunder, att kunna bedöma en varas kvalitet och livslängd, att kunna reparera eller göra och varor och att kunna värdera och prissätta begagnade varor. 

– Handeln behöver gå från slit och släng till mer hållbara produkter, att varor används länge, återanvänds, lagas och uppdateras, och i det är de anställdas engagemang och delaktighet avgörande. Anställda måste få förutsättningar och kompetensutvecklingen att inte bara hänga med i utvecklingen, utan också vara en drivkraft i den”, säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handels.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil