Nu letar vi billigt och energisnålt

Foto Pexels
Det är tuffare tider för alla. Priserna stiger och inflationen gör dem sällskap liksom drivmedelspriser – men nu har vi lärt oss att kolla bättre…

Prisstegringar, inflation och dyrare drivmedel har blivit realiteter i högre grad än på länge under 2022.
För många gör det att det är något besvärligare att få vardagsekonomin att gå ihop.

Nu visar statistik från prisjämförelsesajten Prisjakt att vi blivit betydligt bättre på att hitta billigare alternativ – och att vi letar energisnålt i klart högre grad än tidigare.

När det gäller priser har de drygt 400 000 tusen produkter Prisjakt analyserat ökat med i snitt drygt 4 procent i pris.
Men det pris konsumenter faktiskt betalar har bara ökat med 0,8 procent, vilket alltså innebär att vi blivit duktigare på att hitta bättre priser.

Prisjakt lämnar flera exempel. Ett är ryggsäckar där snittpriset stigit 9,2 procent – men det pris vi i genomsnitt betalar endast ökat 5,94 procent.
När det gäller robotgräsklippare, ett annat exempel sajten tar, har priset ökat 3,72 procent i snitt – men det vi betalar bara stigit mindre än hälften av det, 1,76 procent exakt.

Vi har också blivit betydligt bättre på att undersöka energiåtgång och energiklasser på de varor vi köper, konstaterar Prisjakt.
Framförallt kollar vi det nu betydligt mer när det gäller tv-apparater, torktumlare, tvättmaskiner, diskmaskiner och kylskåp, mot vad vi gjorde tidigare.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Nu når Coop snart inte lika långt norrut

Det är Coops nordligaste butik – men inte länge till. Ett kommunalt nej till en utbyggnad gör att man istället väljer att lägga ned butiken i Katterjåkk.

Skörden väntas öka Rekordskörd av raps

Årets spannmålsskörd väntas bli elva procent högre än förra året och när det gäller skörden av oljeväxter blir årets skörd 2000-talets största.

H&M:s nya jättelager Satsar stort i Polen

75 000 kvadratmeter och två våningar handlar det om när H&M nu byggt ut sitt befintliga distributionscenter i polska Stryków för att möta efterfrågan.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil