Nya hållbarhetsframsteg i mejeribranschen – klimatpåverkan minskar

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Företaget bakom flera svenska mejeriprodukter redovisar minskat klimatavtryck i sin hållbarhetsrapport för 2024. Nära full fossilfrihet har uppnåtts inom både produktion och transporter, samtidigt som klimatmålen nu är vetenskapligt validerade.

Den nya hållbarhetsrapporten visar att det totala klimatavtrycket har minskat med 7 procent jämfört med föregående år, och med 4 procent jämfört med 2020. En stor del av utsläppen, omkring 70 procent, kommer från mjölkråvaran. För de cirka 280 gårdarna som levererar till bolaget låg klimatavtrycket på i snitt 0,95 kg CO2e per kilo energikorrigerad mjölk.

Även utsläppen från egna anläggningar och fordon (scope 1 och 2) har minskat kraftigt 29 procent jämfört med 2023 och hela 52 procent jämfört med 2020.

”Vi har lagt stor vikt vid fossilfrihet och jag är stolt över att våra anläggningar och inrikestransporter nu i princip är helt fossilfria,” säger Cecilia von Perglas, vd.

Målet om 100 procent fossilfri energiförsörjning är satt till 2025, men redan under föregående år nåddes 99 procent genom ökad andel förnybar energi vid de fyra produktionsanläggningarna. För inrikestransporter rapporteras 96 procent fossilfrihet – resultatet av bland annat bränsleskifte, ruttoptimering och lansering av ellastbilar.

Bolaget har även signerat avtal om en så kallad insettingmodell som förväntas möjliggöra att målet om full fossilfrihet nås under 2025. Dessutom har det egna åkeriet certifierats enligt Fair Transport.

”Vi har redan i år nått våra mål för 2025 vad gäller råvarusvinn, brännbart avfall och organiskt material i avloppsvatten. Det är resultatet av både strategiska investeringar, som utbyggnaden av reningsverket i Malmö, och ett starkt internt lagarbete,” säger Cecilia von Perglas.

Under året godkändes koncernens klimatmål av Science Based Targets initiative. De är i linje med Parisavtalets ambition att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader och omfattar hela värdekedjan. Målet är nettonollutsläpp till 2050.

Företaget bidrar till detta genom att minska klimatpåverkan i både den egna verksamheten och leverantörsledet.

”2024 var ett starkt år för hållbarhetsarbetet hos oss. Vår långsiktiga strategi fokuserar på hållbar tillväxt, lönsamhet och effektivisering, vilket gör oss väl rustade för framtiden,” säger Cecilia von Perglas.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.