Börjar hyra ut verktyg

Hyr istället för att köpa – nytt koncept som Clas Ohlson lanserar i alla butiker. | Foto: Pressbild
Intresset för att hyra istället för att köpa ökar allt mer. Nu lanserar Clas Ohlson möjligheten att hyra verktyg i koncernens samtliga butiker.

– För oss handlar det om att förenkla livet i alla typer av hem och i dag är det många som föredrar att hyra istället för att köpa, särskilt produkter som man inte använder så ofta. Efter att ha erbjudit ett hyrsortiment i ett begränsat antal butiker tar vi nu steget och rullar ut Hyr hos Clas i samtliga butiker, säger Claes Ohlsons Stine Trygg-Hauger i en pressrelease.

Trenden att hyra istället för att köpa ökar starkt. Enligt Svensk handels senaste hållbarhetsundersökning anger nästan en fjärdedel att de kommer försöka hyra eller köpa begagnat, vilket är en kraftig ökning jämfört med tidigare undersökningar.

– Uthyrningen är också ett led i vårt hållbarhetsarbete och vi vill hjälpa våra kunder att leva mer hållbart. För dem som använder verktyg sällan är det ett miljömässigt bättre alternativ att hyra än att köpa. I genomsnitt används en borrmaskin bara i 13 minuter. Där ser vi att vi kan göra skillnad, säger Stine Trygg-Hauger.

Till en början kommer 16 olika produkter att finnas tillgängliga för uthyrning. Det handlar om bland annat om borrmaskiner, kapsågar och produkter för städning som textil- och ångtvättar.
Priset varierar mellan 59 kr och 399 kronor beroende på produkt. Medlemmar i Clas Ohlsons kundklubb Club Clas får hyra till halva priset och bokning görs på clasohlson.se.

Clas Ohlsons uthyrningskoncept Hyr hos Clas lanseras den 2 september i alla butiker i Sverige, Norge och Finland.
Sedan tidigare finns även tjänsten Clas fixare som utför olika typer av hantverkartjänster på den svenska marknaden.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil