Pannkakan fortfarande en svensk vinnare

Fortfarande en favoriträtt. 1 mars är det internationella pannkaksdagen och då firar vi. | Foto: Pressbild Arla
Denna veckas tisdag, 1 mars, är internationella pannkaksdagen och då konstaterar Arla att pannkaka är det mest populära svenska receptet på Google.

Den 1 mars är det internationella pannkaksdagen, påminner Arla. Pannkaka är det mest populära svenska receptet på Google med nära 3 miljoner sökningar om året. 
Pannkakor är även den måltid som flest svenskar dricker mjölk till, enligt svaren i en ny undersökning från Arla.

I dag är pannkaka det recept som får flest sökningar på Google i Sverige, efter att ha gått om kladdkakan runt år 2016. 
I snitt rör det sig om ungefär 250 000 sökningar i månaden, vilket motsvarar närmare 3 miljoner om året. Främst är svenskar sugna på pannkakor på söndagar, tätt följt av torsdagar och lördagar.  

– Tittar vi på statistiken från Arla.se är det intressant att se att torsdagsklassikern med ärtsoppa och pannkakor i allra högsta grad lever kvar, speciellt bland de lite äldre. Yngre verkar föredra sina pannkakor till helgbrunchen, säger Tony Fredriksson, innehållsansvarig för Arla.se

I en ny undersökning av Arla uppgav 32 procent av de svarande att pannkakor är den måltid som de oftast dricker mjölk till. 
Främst är det norrlänningar (39 procent) som oftast dricker mjölk till pannkakor medan det i Skåne, Halland och Blekinge är något färre (26 procent) som svarar att de gör det.  – Jag tror att det är lika självklart för många svenskar att dricka mjölk till pannkakor som det är att äta jordgubbar på midsommar. Kombinationen är svårslagen, säger Konrad von Otter, kategoriansvarig mjölk, Arla.  

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil