Rejält vinstlyft när nya stärker Zalando

Foto MostPhotos
Nya varumärkessamarbeten inom sport och skönhet lyfter Zalando till en kraftigt ökad vinst under andra kvartalet 2023.

E-handelsplattformen Zalando har nu redovisat sin rapport för andra kvartalet och kan konstatera att nya samarbeten och större varukorgar i utcheckningen lyfter bolaget till en rejäl vinstökning

Bruttoförsäljningen har sjunkit marginellt, från motsvarande 44 miljarder kr till 43,3 miljarder.
Samtidigt har vinsten, mätt som Ebit-resultat, stigit med 87 procent till ett resultat i som motsvarar 1,7  miljarder kr.

Nya varumärkessamarbeten inom sport och skönhet har stärkt Zalandos varumärkesportfölj och väckt kundernas köpsug under kvartalet, skriver bolaget i en kommentar i rapporten.

Lönsamheten har ökats genom att kunderna i genomsnitt handlat för större belopp än under andra kvartalet i fjol.
Dessutom nämner Zalando ett nytt AI-verktyg som bidragit till utvecklingen.

AI-verktyget har använts av kunder i Tyskland, Österrike och Schweiz och hjälpt dem att få rätt storlek på utvalda plagg utifrån sina egna kroppsmått.

När det gäller kvartalen framöver är Zalando inte så optimistisk utan justerar helårsprognosen något.
Nu räknar man på helåret med en vinst på motsvarande 3,5-4 miljarder kr medan en tidigare prognos talade om 3,2-4,1 miljarder kronor.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil