Startup klimatmärker sin växtbaserade ost

Skärmdump stockeld.com
Matstartupen Stockeld Dreamery klimatmärker sin växtbaserade färskost i samarbete med Göteborgs-baserade bolaget Carboncloud.

Tidigare i år lanserade Stockeld Dreamery, startat 2019, sin Stockeld Spread, ett färskostsubstitut baserat på fermenterade linser och kikärtor.
Nu tar man sitt klimatarete vidare i ett samarbete med göteborgska Carboncloud, vars verktyg låter livsmedelsföretag kartlägga hela värdekedjan för en enskild produkt.

Men verktyget kan man se hur stora utsläpp som sker i varje enskilt processteg.
Resultatet visar att Stockeld Spread har cirka 68 procent lägre klimatavtryck än de animaliska produkter man jämför sig med.

– Livsmedelsindustrin står just nu mitt i ett gigantiskt klimatskifte där konsumenter, lagstiftare och konsumenter vill se bättre klimatprestanda. Stockeld är verkligen ett bolag som går i bräschen för den förändringen, säger David Bryngelsson som är vd för och medgrundare av Carboncloud.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil