Vi handlade mindre under Black friday

Vi handlade mindre under Black friday
Foto: Mostphotos
Svenskar handlade för 259 procent mer via appar under årets Black friday jämfört med en vanlig fredag men handlade totalt sett mindre än förra året.

Svenskar handlade för 259 procent mer via appar under årets Black friday jämfört med en vanlig fredag men handlade totalt sett mindre än förra året.

Black friday var även i år ett populärt shoppingevent för svenskar som handlar via shoppingappar, skriver Appsflyer i en pressrelease.

Dess statistisk visar att svenska konsumenter handlade för 259 procent mer via shoppingappar under årets Black friday, jämfört med ett genomsnitt av de tre föregående fredagarna. Det är den största ökningen i Europa (Storbritannien +138%, Spanien +195%, Tyskland +259 och Frankrike + 151%) enligt företaget.

Totalt installerades 24% fler shoppingappar under Black Friday jämfört med de tre tidigare fredagarna i november.

Däremot installerades 43% färre shoppingappar under årets event, jämfört med Black Friday förra året, vilket kan tolkas som att konsumenter i år känner sig mer komfortabla med att handla i butik.
Trenden är synlig i hela Europa, utom i Ryssland där installationerna i år ökade med 56%.

Trots den stora uppgången jämfört med en vanlig fredag var även den totala köpesumman under Black friday i år något lägre (4%) än förra året, skriver Appsflyer.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil