Testar att få kunder välja rätt vid brödköp

Foto Pressbild
Cancerfonden och Hjärt-lungfonden ska i ett samarbete med Coop se om man kan påverka kunder i butik till mer hälsosamma val av bröd.

Tanken med det experiment som nu presenterats är att få kunderna att välja mer hälosamt när de handlar bröd genom ett nudging-projekt.
– Hur butiken ser ut och varorna presenteras spelar roll för våra val. Med det här experimentet vill vi skapa förståelse för det och bidra till förändring, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden. 

Med start under denna månad ska Cancerfonden och Hjärt-lungfonden göra ett experiment i brödhyllorna hos ett antal Coop-butiker i Stockholm.
Det kan handla om varuplacering, prissättning och skyltar som profilerar mer hälsosamma brödval.

Parterna hänvisar till forskning som säger att hälsosamma levnadsvanor, med hälsosam kosthållning, kan förebygga tre av tio cancerfall, ett av tre fall av stroke och mer än hälften av alla fall av kranskärlssjukdomar. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil