Testar att få kunder välja rätt vid brödköp

Foto Pressbild
Cancerfonden och Hjärt-lungfonden ska i ett samarbete med Coop se om man kan påverka kunder i butik till mer hälsosamma val av bröd.

Tanken med det experiment som nu presenterats är att få kunderna att välja mer hälosamt när de handlar bröd genom ett nudging-projekt.
– Hur butiken ser ut och varorna presenteras spelar roll för våra val. Med det här experimentet vill vi skapa förståelse för det och bidra till förändring, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden. 

Med start under denna månad ska Cancerfonden och Hjärt-lungfonden göra ett experiment i brödhyllorna hos ett antal Coop-butiker i Stockholm.
Det kan handla om varuplacering, prissättning och skyltar som profilerar mer hälsosamma brödval.

Parterna hänvisar till forskning som säger att hälsosamma levnadsvanor, med hälsosam kosthållning, kan förebygga tre av tio cancerfall, ett av tre fall av stroke och mer än hälften av alla fall av kranskärlssjukdomar. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil