Höjda räntor och stigande priser på alltifrån livsmedel till drivmedel och el leder till att privatekonomin blir ansträngd för många, skriver ekonomiappen Anyfin. Man hänvisar till en undersökning man låtit Yougov göra, där 31 procent av de 1 000 svenskar som svarat säger att de ångrat ett köp de gjort på nätet på grund av hur det påverkat deras privatekonomi. 37 procent av de svarande har någon form av osäkrad kredit och en femtedel i denna grupp vet inte villkoren för den. 31 procent har alltså ångrat ett onlineköp av ekonomiska skäl och av de svarande som handlat på delbetalning senaste halvåret har 49 procent gjort det minst tre gånger. För 53 procent av de svarande som utnyttjat delbetalning är den vanligaste orsaken att man inte haft råd att betala hela summan direkt, för 31 procent av det är ”enkelt och flexibel” och för 17 procent att det helt enkelt blivit en vana.

– Detta är oroväckande siffror och jag ser en risk att ännu fler tar osäkra krediter då fler inte har råd att betala sina köp direkt. Det blir tydligt att det behöver bli svårare att välja kredit som betalningsalternativ, säger Joel Fransson hos Anyfin.